Hoppa till innehållet

Deras frågeapp hjälper svenska chefer – tar in 13 miljoner

Med 13 miljoner kronor i nytt kapital ska frågeappen Andfrankly fortsätta öka engagemanget på svenska arbetsplatser. ”Fler och fler får förståelse för att det gynnar alla”, säger vd:n Caroline Fjellner.

"Det är otroligt många som inte mår bra på sina arbetsplatser, vilket är ett så stort slöseri", säger Andfranklys vd Caroline Fjellner.
"Det är otroligt många som inte mår bra på sina arbetsplatser, vilket är ett så stort slöseri", säger Andfranklys vd Caroline Fjellner.Foto: Press.

Sedan 2014 har Andfrankly (bolaget heter officiellt &frankly) arbetat med att öka engagemanget på svenska arbetsplatser. Sedan dess har det vuxit i snabb takt. Nu tar man in 13 miljoner kronor i nytt kapital från bland andra riskkapitalbolagen Luminar Ventures och Cloud Capital.

Andfrankly är en digital tjänst som riktar sig till chefer och ledare som vill öka engagemanget på sina arbetsplatser. Genom appen får medarbetarna svara på frågor, vilket i förlängningen gör de anställda mer engagerade, enligt vd:n Caroline Fjellner.

“Man noterar och undersöker hur man tränar och sover, men man analyserar inte särskilt mycket av det kontinuerliga som man gör på jobbet, trots att majoriteten av ens liv spenderas där”, säger Caroline Fjellner.

Grundarna Caroline Fjellner och Peder Nordvaller hade tio års erfarenhet inom konsultbranschen innan de startade Andfrankly. 

Affärsidén är sprungen ur en stor undersökning som publicerades i slutet av 2013. Chefer fick sig då en chock när det visade sig att endast 16 procent av Sveriges medarbetare var engagerade på sina arbetsplatser.

“Som konsult har jag gjort oändligt många powerpoints och samtidigt märkt hur svårt det är när man inte har medarbetarna med sig på tåget. Alla måste förstå varför man till exempel implementerar en ny strategi för att den nya strategin ska fungera.”

Läs mer: Framtidsarkitekten: ”Mellanchefer kommer inte längre behövas” 

Enligt Caroline Fjellner är det viktigaste att förstå den dynamik som skapar engagemang på en arbetsplats. Även om arbetsuppgifterna meningsfullhet värderas högt på listan över vad som engagerar mest, behöver medarbetarna också ha en social kontext och trevliga kollegor. 

“I dag pratar vi mycket om ‘syftesdrivna’ företag där man lyfter fram hur viktigt det är att medarbetarna förstår varför bolaget finns. Men du kommer inte att nå upp till full potential om det inte finns en sund arbetsmiljö”.

Ett exempel på en fråga som kan ställas till medarbetare i Andfranklys app.
Ett exempel på en fråga som kan ställas till medarbetare i Andfranklys app.

Under det senaste räkenskapsåret, som tog slut i april 2018, omsatte Andfrankly 20 Mkr. Det motsvarade en tillväxt på knappt 200 procent sedan året innan med. I dag har bolaget ett flertal större kunder som SAS, Fortum, Svenska Spel, Grant Thornton och Vattenfall.

2019 räknar bolaget med att landa på en omsättning på mellan 35 till 38 miljoner kronor. 

Intäkterna kommer till 90 procent från abonnemangskostnader. Större företag kan ibland även köpa implementationsstöd för att lättare komma igång med systemet. 

Läs mer: Spotify-veteranens nya startup låter influencers sälja kurser på nätet 

Med hjälp av nyemissionen planerar Andfrankly att fokusera på produktutveckling. Plattformen ska utvecklas så att det i framtiden blir enklare och går snabbare att få tillgång till tjänsten. Bland annat ska plattformen bli mindre komplicerad för små bolag eller ett mindre team på ett storbolag.

“Fler och fler får förståelse för att det gynnar alla om det finns ett engagemang på arbetsplatsen. I det har vi en fantastisk möjlighet rent marknadsmässigt och det finns en stor efterfrågan på den här typen av tjänster”, säger Caroline Fjellner. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera