Startupbolaget Fidesmo grundades i mars 2013 av tre ingenjörer med ett förflutet på Ericsson.
"Från början jobbade vi som ett konsultbolag inom Near Field Communication, NFC. Men 2014 började vi utveckla idén med ett kort för flera tjänster. Nu jobbar vi för att samla alla möjliga funktioner på en plats. Det kan vara ett kort, klocka, ring eller, potentiellt sett, ett implantat. Kort kommer nog stå för de stora volymerna. Annars är det framför allt klockor som är intressanta”, förklarar Mattias Eld, medgrundare och vd på Fidesmo.
Han jobbar på bolagets huvudkontor i Stockholm medan Fidesmos andra kvarvarande grundare, Miguel Cardo, är teknikchef vid bolagets andra utvecklingskontor i Madrid.
Läs mer: Wallenbergs FAM letar techbolag med H&M:s vd Karl-Johan Persson
För närvarande kan Fidesmos lösning användas som bilnyckel i Sunfleets bilpooler, som säker login på Facebook och Google Apps och som passerkort på olika arbetsplatser, bland annat Telia.
Visionen är att inom en snar framtid göra det möjligt att använda tjänsten som betalningsmedel i handeln och kollektivtrafiken. Nya samarbeten väntas då lösningen används som passerkort, lojalitetskort, inloggning, hotellnycklar, med mera.
För att utveckla produktportföljen och utöka sin marknadsnärvaro tar bolaget in ytterligare 10 miljoner kronor i riskkapital. Bland investerarna finns de flesta befintliga ägare.
”Merparten av kapitalet kommer från affärsängeln Simon Josefsson, som var en av första investerarna i Yubico och 82:an Invest”, förklarar vd Mattias Eld.
Som Di Digital redan rapporterat är 82:an Invest ett nytt riskkapitalbolag som bildas av 41:an Invest, med radarparet Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson, och Wallembergsstiftelsen FAM. Fidesmo är 82:ans första investering.
"Fidesmo är ganska unik i att hitta en lösning där man samlar allt på ett kort. Det är ett växande problem som kräver en lösning", säger Stefan Krook, vd på 41:an Invest.
Läs mer: H&M-chefens techportfölj sväller
Fidesmo har idag 11 medarbetare och omsatte närmare 2 miljoner kronor under räkenskapsåret som slutade den sista maj 2017. Resultatet var -3,2 Mkr.
Tjänsten marknadsförs i hela världen som en säkerhetsprodukt och säljs bland annat på Amazon.com. Men det är fortfarande i Sverige som bolaget kommit upp i några större volymer.
"De kommande året ska vi titta på andra marknader i Europa”, säger Mattias Eld.
Varför inte bara integrera er tjänst i mobilen?
"Vår lösning är mycket enklare och snabbare och kan integreras i den befintliga infrastrukturen. Mobiler måste ha batteri. Man måste öppna en viss app för betalning, det blir många olika appar. Vi ser inte mobila applikationer som en konkurrent.”