Hoppa till innehållet

Deras träningsapp för ridsport fyller på kassan – vill expandera utomlands

I sin första investeringsrunda tar ridappen Ridesum in 750 000 kronor, med Star Stables Fredric Gunnarson som en av investerarna. Pengarna ska användas för produktutveckling, marknadsföring och att ta tjänsten utanför Sveriges gränser. 

Karin Lindell, medgrundare, och Jenny Stråhle, vd och grundare.
Karin Lindell, medgrundare, och Jenny Stråhle, vd och grundare.Foto: Ulrika Johansson.

Marknaden för horse-tech fortsätter växa. Det sociala nätverket Ztable, nätbutiken Horsemeup och teknikbolaget Equilab vill samtliga kapitalisera på svenska hästentusiaster.

Nu ger sig ännu en aktör in i striden. Träningsappen Ridesum fyller nämligen på kassan med 750 000 kronor, med spelutvecklaren Star Stables tidigare vd Fredric Gunnarson som en av investerarna.

Ridesum är ett digitalt träningsinstrument där ryttare kan bli coachade av sin tränare på distans. Appen riktar sig uteslutande till ryttare som rider privat. Det är vanligt att ryttare har tränare som inte bor i samma stad. Därför har de i dag sämre möjligheter att regelbundet få hjälp av en tränare. 

“Av de 350 ryttare som blev tillfrågade i samband med vår produktutveckling sa 86 procent att de vill träna oftare. Ridsporten handlar så mycket om att hitta den ‘perfekta coachen’ och många gånger finns de på andra platser i Sverige än där man bor”, säger bolagets grundare och vd Jenny Stråhle.

Läs mer: Hästspelet Star Stable växer: ”Vill fördjupa berättelsen” 

Med en bakgrund som marknadschef på Sigma IT Consulting, tio år på Grant Thornton och med ett stort intresse för ridsport, kom Jenny Stråhle på idén om en digital träningsapp för ryttare när hon själv hade problem med att få träningstider tillsammans med sin tränare. 

Med hjälp av appen hoppas Jenny Stråhle att ridsporten ska demokratiseras. Hon vill göra det möjligt för alla i Sverige att coachas professionellt. Genom att antalet resor minskar vid användning av appen är förhoppningen att även göra ridsporten mer miljövänlig. 

“Branschen ligger efter i just miljöhänseende. Ryttare reser otroligt mycket med stora fordon och släpper ut väldigt mycket växthusgaser. Det behöver ske en förändring i vårt sätt att jobba inom ridsporten och att ha ridlektioner digitalt är ett bra sätt att dra ner på transporten”.

Jenny Stråhle ser även Ridesum som ett instrument att främja kvinnligt entreprenörskap. Att privata coacher varje vecka kan lägga in extra pass på distans gör att deras månadsinkomst kan öka med tusentals kronor. 

“90 procent av alla som arbetar inom ridsporten är kvinnor och på det här sättet kan vi hjälpa dem att effektivisera sin verksamhet och ha fler elever.”

Snart finns appen tillgänglig och den första versionen kommer att vara gratis för att kunna bygga en bra användarbas och testa tjänsten på marknaden, förklarar Jenny Stråhle. Bolaget får däremot in mindre intäkter genom att publicera sponsrade videoklipp. 2020 planerar Ridesum att lansera en premiumversion av appen med mer avancerat material. 

Bolaget har även förhoppningar om att inom de närmsta åren expandera till den internationella marknaden.

“Vi ser en helt öppen marknad inom digital träning utomlands. Den har stor potential att bli tillgänglig för alla eftersom i princip alla har en smartphone. Det finns definitivt en marknad för den här typen av teknik i flera delar av världen”, säger Jenny Stråhle. 

Läs mer: Hästappen Equilab tar in nytt kapital 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera