Marknaden för horse-tech fortsätter växa. Det sociala nätverket Ztable, nätbutiken Horsemeup och teknikbolaget Equilab vill samtliga kapitalisera på svenska hästentusiaster.
Nu ger sig ännu en aktör in i striden. Träningsappen Ridesum fyller nämligen på kassan med 750 000 kronor, med spelutvecklaren Star Stables tidigare vd Fredric Gunnarson som en av investerarna.
Ridesum är ett digitalt träningsinstrument där ryttare kan bli coachade av sin tränare på distans. Appen riktar sig uteslutande till ryttare som rider privat. Det är vanligt att ryttare har tränare som inte bor i samma stad. Därför har de i dag sämre möjligheter att regelbundet få hjälp av en tränare.
“Av de 350 ryttare som blev tillfrågade i samband med vår produktutveckling sa 86 procent att de vill träna oftare. Ridsporten handlar så mycket om att hitta den ‘perfekta coachen’ och många gånger finns de på andra platser i Sverige än där man bor”, säger bolagets grundare och vd Jenny Stråhle.
Läs mer: Hästspelet Star Stable växer: ”Vill fördjupa berättelsen”
Med en bakgrund som marknadschef på Sigma IT Consulting, tio år på Grant Thornton och med ett stort intresse för ridsport, kom Jenny Stråhle på idén om en digital träningsapp för ryttare när hon själv hade problem med att få träningstider tillsammans med sin tränare.
Med hjälp av appen hoppas Jenny Stråhle att ridsporten ska demokratiseras. Hon vill göra det möjligt för alla i Sverige att coachas professionellt. Genom att antalet resor minskar vid användning av appen är förhoppningen att även göra ridsporten mer miljövänlig.
“Branschen ligger efter i just miljöhänseende. Ryttare reser otroligt mycket med stora fordon och släpper ut väldigt mycket växthusgaser. Det behöver ske en förändring i vårt sätt att jobba inom ridsporten och att ha ridlektioner digitalt är ett bra sätt att dra ner på transporten”.
Jenny Stråhle ser även Ridesum som ett instrument att främja kvinnligt entreprenörskap. Att privata coacher varje vecka kan lägga in extra pass på distans gör att deras månadsinkomst kan öka med tusentals kronor.
“90 procent av alla som arbetar inom ridsporten är kvinnor och på det här sättet kan vi hjälpa dem att effektivisera sin verksamhet och ha fler elever.”
Snart finns appen tillgänglig och den första versionen kommer att vara gratis för att kunna bygga en bra användarbas och testa tjänsten på marknaden, förklarar Jenny Stråhle. Bolaget får däremot in mindre intäkter genom att publicera sponsrade videoklipp. 2020 planerar Ridesum att lansera en premiumversion av appen med mer avancerat material.
Bolaget har även förhoppningar om att inom de närmsta åren expandera till den internationella marknaden.
“Vi ser en helt öppen marknad inom digital träning utomlands. Den har stor potential att bli tillgänglig för alla eftersom i princip alla har en smartphone. Det finns definitivt en marknad för den här typen av teknik i flera delar av världen”, säger Jenny Stråhle.