På torsdagen presenterade branschorganisationen Svensk Handel sin senaste version av Handelsbarometern. Framtidsindikatorn, som väger samman handlarnas förväntningar kring försäljning, antal anställda och lönsamhet, landade på 93,4 vilket var en ökning på 0,7 jämfört med januari.
Bakom ökningen står en ökad optimism inom dagligvaruhandeln medan sällansköpsvaruhandeln visade upp en fortsatt svagare framtidstro.
Läs mer: Svensk Handels vd: ”Vissa köpcentrum kan mycket väl rivas”
Även e-handelns framfart fortsätter att lämna avtryck ute i butikerna.
”Stora delar av handeln står mitt i en digital transformation som pressar butikernas lönsamhet. Trots att vi handlar mer än någonsin utmanas många handlare av förändrade konsumtionsbeteenden och en allt hårdare prispress. Tillväxten i detaljhandeln sker idag på nätet”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i en kommentar.
Enligt Svensk Handel brukar årets första månader vara de svagaste för detaljhandeln. Något som inte hjälpts av den rådande osäkerheten på bostadsmarknaden och börsen.
”Februari är historiskt en svag månad för detaljhandeln och den hjälps inte av den osäkerhet som råder just nu. Vi har dels osäkerheten på bostadsmarknaden men även börserna har sviktat den senaste tiden, vilket riskerar att slå mot konsumtionen och därmed detaljhandeln”, säger Karin Johansson.