Annons

Dilba ska bygga mångfald i techbranschen: ”De som inte hänger med kommer slockna”

Dilba Demirbag har klättrat snabbt inom it-branschen. Nu leder hon lanseringen av Wes Tech. Målet är att rekrytera morgondagens techstjärnor.
Dilba Demirbag har klättrat snabbt inom it-branschen. Nu leder hon lanseringen av Wes Tech. Målet är att rekrytera morgondagens techstjärnor. Foto: Evelina Carborn
Den tidigare artisten och pokerspelaren och it-konsulten har sadlat om. Nu ska Dilba Demirbag leda satsningen Wes Tech och skapa mångfald på techarenan. "Utan friktion blir det ingen utveckling”, säger hon till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Hon var popstjärna under 90-talet, pokerspelare under mitten av 2000-talet och landade till sist som it-konsult. Men i fjol kände Dilba Demirbag att hon behövde en ny kick.

Efter två år som it-konsult på Omegapoints och tio år inom techbranschen ville hon skapa något nytt. Något som inte bara var lönsamt ur ett yrkesmässigt perspektiv.

”Jag satt och gav råd till människor hela dagarna om vad deras nästa steg i yrkeslivet skulle bli. Samtidigt funderade jag själv på vad mina triggers var och vad jag ville härnäst. Jag visste att jag kunde bygga bolag. Nu var det dags att bygga ett team till mig själv”, säger hon när Di Digital träffar henne på hennes nya arbetsplats Women Executive Search. 

Jag har en tendens att nästan bli lite manisk

Wes är Sveriges just nu snabbast växande chefsrekryteringsbolag. Av de över 700 rekryteringar som gjorts är 80 procent av de tillsatta ledarna kvinnor.

Kundlistan inkluderar bland annat jättar som Ikea och Swedbank men även techbolag som Toca Boca, Dustin och NetOnNet. 

Det Dilba Demirbag ska göra är att leda den pinfärska satsningen Wes Tech. I den här rollen ska hon rekrytera techbranschens klarast lysande stjärnor – som mer än gärna får vara kvinnor. 

Det var i höstas som hon blev handplockad för uppdraget av bolagets grundare Anna Stenberg. Dotterbolaget finansieras av kapital från Wes och Anna Stenberg sitter som styrelseordförande även i Wes Tech. Dilba Demirbag är ensam extern delägare och kommer att bygga upp ett team om fyra personer som alla besitter spetskompetens inom it-rekrytering. 

”Det är viktigt för mig att inte bara vara affärsdriven, jag vill gärna addera ett syfte i mina mål. Nyckeln till framgångsrik rekrytering, företagskultur och tillväxt stavas mångfald."

I Sverige utgör kvinnor 21 procent av de anställda inom datateknikyrken och 20 procent inom programmeringsyrken, enligt siffror från medlemsorganisationen It & Telekomföretagen. Den totala andelen i branschen är nära en tredjedel och på chefsnivå har kvinnorna ökat från 28 till 30 procent mellan 2013 och 2016. 

Läs även: Spelprofilen: ”Jag vill anställa massa kvinnor” 

Samtidigt är framtidsprognosen mörk. Enligt Universitetskanslersämbetet kommer kvinnorna som utbildas inom datateknik att minska till 25 procent 2035, från 35 procent 2012. Wes säger att det 2020 spås saknas 50 000 - 70 000 techresurser bara i Stockholm.

Men Dilba Demirbag hyser hopp om en bredare representation på marknaden. 

”Wes Techs rekryteringsprocess präglas av en metodik där vi integrerar våra kunder i rekryteringsprocessen och arbetar mer agilt och digitalt än den traditionella. Det finns en tidspress med de tekniska profilerna eftersom det är kandidatens marknad”, säger hon.

Men även om Dilba Demirbag gjort sig ett namn i den svenska it-branschen är hon för omvärlden kanske mest igenkänd som artisten och kompositören Dilba.

1996 släppte hon det Grammisbelönade självbetitlade debutalbumet som innehöll hitsingeln "I'm sorry". Efter musikkarriärens startskott följde både med- och motgångar. 

När tolv år passerat började hon tröttna. Hon upplevde att budgetarna var för låga och tyckte inte att villkoren kändes rimliga. Resultatet blev att hon fick kompromissa med sin vision. Då bestämde hon sig för att byta bransch – mitt uppe i en skilsmässa, stor livskris och utan akademisk utbildning i ryggen. Men hon visste att hon var en vass säljare och vände sig till Upplysningscentralen efter ett tips från sin syster.

Där fick hon ett jobb som telefonförsäljare och träffade av en slump Pedro Hansson, vd för it-konsultbolaget Devcode. Han plockade in henne som key account manager. 

”Jag förklarade att jag inte kunde någonting om it. Så det var ett väldigt modigt grepp av honom och ett spännande steg som jag nu tio år senare är glad att jag tog.”, konstaterar Dilba Demirbag.

Efter en kort sväng som säljkonsult på Devcode landade hon till slut som rekryterare inom samma bolag. Hon lärde sig om säljmetodik och hanteringen av bolagets relationer, men i synnerhet fick hon mersmak av känslan av att lösa problem. 

”Jag får otroliga kickar av att hitta lösningar på det som andra tycker är omöjligt.”

Som bolag kan man inte stå stilla i en högkonjuktur, det gäller att antingen växa eller stagnera och dö

När bettingbolaget Unibet hade problem med att rekrytera och inte lyckades få organisationen att falla på plats fick hon förfrågan om att axla konsultuppdraget. Det var då hon började vurma för kombinationen teknik och rekrytering. 

När hon vill lära sig någonting gräver hon ner sig i information om ämnet, förklarar hon. Den devisen gällde även för henne tidigare pokerintresse. 

”Jag har en tendens att nästan bli lite manisk", säger hon och skrattar.

Hon var en flitig (och framgångsrik) spelare med en pokerblogg på Aftonbladet och skrev historia när hon som första kvinna slutade på en andraplats i TV4-programmet Pokermiljonen. Under en period var hon sponsrad av bland annat Pokerstars, men samarbetet avslutades 2009 efter en avstängning från sajten. 

Sedan 2014 har hon brutit helt med sitt spelande och vill i dag inte kommentera den tidigare hobbyn.

Dilba Demirbag säger att den nya rollen på Wes Tech är en stor utmaning och ett risktagande för henne personligen. Hon kunde ha tackat ja till ett vanligt chefsrekryteringsjobb men ryggar tillbaka av tanken på att bli bekväm.

”Jag är väldigt orädd. Och eftersom jag arbetar med rekryteringar tycker jag inte att det är jobbigt att byta jobb. Det är en naturlig del i min personliga utveckling", säger hon och fortsätter:

”Stockholms techmarknad är i en expansionsfas och mångfalden behövs för att stimulera tillväxt. Utan friktion blir det ingen utveckling. Som bolag kan man inte stå stilla i en högkonjuktur, det gäller att antingen växa eller stagnera och dö. De som inte hänger med kommer att slockna.”

Läs även: Fem nyårslöften alla techgrundare bör ge efter #metoo 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies