Tictail har varit en omtalad svensk startup som haft högtflygande planer om att "bli världens mest använda och älskade e-handelsplattform".
Nu förvärvas dock bolaget av sin kanadensiska konkurrent Shopify. Det bekräftas av bägge parter för Di Digital.
I samband med affären kommer alla användare på Tictail gå över till Shopify. Den 1 april 2019 ska Tictails egen plattform dessutom läggas ned, enligt nyhetssajten Breakit som hänvisar till ett meddelande som gått ut till deras kunder.
Shopify är en stor aktör på marknaden och värderas till runt 130 miljarder kronor på New York-börsen. Bolaget delar inte med sig av några finansiella detaljer kring affären i dagsläget. De vill heller inte uppge några orsaker bakom beslutet att lägga ner Tictails plattform.
“Shopify kommenterar inte enskilda förvärv, men vi förvärvar ibland företag för att föra särskild talang eller teknik till organisationen, för att komplettera och förbättra våra befintliga erbjudanden”, säger kommunikationschefen Sheryl So.
Ottawa-baserade Shopify börsnoterades under 2015. I dagsläget har deras plattform mer än 600 000 anslutna handlare från drygt 175 olika länder. Utöver det säljer Shopify också betalningslösningar till småföretag och konkurrerar med svenska Izettle.
Di Digital har även sökt Tictails grundare och vd Carl W Rivera, men han avböjer att ställa upp på en intervju.
Tictail är registrerade i USA och grundades 2011 av svenskarna Carl W Rivera, Kaj Drobin, Siavash Ghorbani och Birk Nilsson. Ursprungligen var affärsidén att hjälpa vanliga människor starta e-handel, men med åren har man breddat verksamheten mot att även sälja produkter från andra företag.
Hur företaget stått sig finansiellt är oklart. Den svenska verksamheten gick däremot back 45,5 miljoner kronor på en omsättning av 8,7 Mkr under 2017.
Läs mer: Tictail säger upp en av åtta medarbetare
Bolaget har tagit flera hundra miljoner kronor i riskkapital sedan starten. Bland Tictails investerare finns Creandum, Thrive Capital, Balderton och Acton Capital.
”Vi är glada för deras skull och nöjda som investerare”, säger Johan Brenner, portföljansvarig för Tictail på Creandum.
Vad säger du om att Shopify väljer att lägga ner Tictails plattform?
”Det är ingenting jag kan kommentera.”
Trots intresset på riskkapitalmarknaden väljer nu Tictail att ge upp striden mot Shopify och amerikanska Etsy, som även de är plattform för e-handlare med fokus på små och oberoende återförsäljare.
Etsy noterades 2015 och hade en tuff resa på börsen under de första åren. Men bolaget har repat sig ordentligt de senaste tolv månaderna och värderas nu till cirka 47 miljarder kronor.
Läs mer: Tictails vd: "Vi är en underdog som slåss mot jättar"