Hoppa till innehållet

E-handelsplattformen Tictail köps upp och stängs ner

Tictail har sedan 2011 tagit in flera hundra miljoner i riskkapital för att utmana giganterna på e-handelsmarknaden. Men nu slukas den svenska startupen av konkurrenten Shopify, som prompt stänger ner deras plattform.

Carl W Rivera är vd på Tictail.
Carl W Rivera är vd på Tictail.Foto: Oskar Omne

Tictail har varit en omtalad svensk startup som haft högtflygande planer om att "bli världens mest använda och älskade e-handelsplattform". 

Nu förvärvas dock bolaget av sin kanadensiska konkurrent Shopify. Det bekräftas av bägge parter för Di Digital.

I samband med affären kommer alla användare på Tictail gå över till Shopify. Den 1 april 2019 ska Tictails egen plattform dessutom läggas ned, enligt nyhetssajten Breakit som hänvisar till ett meddelande som gått ut till deras kunder.

Shopify är en stor aktör på marknaden och värderas till runt 130 miljarder kronor på New York-börsen. Bolaget delar inte med sig av några finansiella detaljer kring affären i dagsläget. De vill heller inte uppge några orsaker bakom beslutet att lägga ner Tictails plattform.

“Shopify kommenterar inte enskilda förvärv, men vi förvärvar ibland företag för att föra särskild talang eller teknik till organisationen, för att komplettera och förbättra våra befintliga erbjudanden”, säger kommunikationschefen Sheryl So.

Ottawa-baserade Shopify börsnoterades under 2015. I dagsläget har deras plattform mer än 600 000 anslutna handlare från drygt 175 olika länder. Utöver det säljer Shopify också betalningslösningar till småföretag och konkurrerar med svenska Izettle.

Di Digital har även sökt Tictails grundare och vd Carl W Rivera, men han avböjer att ställa upp på en intervju. 

Tictail är registrerade i USA och grundades 2011 av svenskarna Carl W Rivera, Kaj Drobin, Siavash Ghorbani och Birk Nilsson. Ursprungligen var affärsidén att hjälpa vanliga människor starta e-handel, men med åren har man breddat verksamheten mot att även sälja produkter från andra företag.

Hur företaget stått sig finansiellt är oklart. Den svenska verksamheten gick däremot back 45,5 miljoner kronor på en omsättning av 8,7 Mkr under 2017.

Läs mer: Tictail säger upp en av åtta medarbetare 

Bolaget har tagit flera hundra miljoner kronor i riskkapital sedan starten. Bland Tictails investerare finns Creandum, Thrive Capital, Balderton och Acton Capital.

”Vi är glada för deras skull och nöjda som investerare”, säger Johan Brenner, portföljansvarig för Tictail på Creandum.

Vad säger du om att Shopify väljer att lägga ner Tictails plattform? 

”Det är ingenting jag kan kommentera.”

Trots intresset på riskkapitalmarknaden väljer nu Tictail att ge upp striden mot Shopify och amerikanska Etsy, som även de är plattform för e-handlare med fokus på små och oberoende återförsäljare.

Etsy noterades 2015 och hade en tuff resa på börsen under de första åren. Men bolaget har repat sig ordentligt de senaste tolv månaderna och värderas nu till cirka 47 miljarder kronor.

Läs mer: Tictails vd: "Vi är en underdog som slåss mot jättar" 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera