Hoppa till innehållet

Efter 13 år – Niklas Adalberth lämnar Klarna

Niklas Adalberth kliver ner från betalbolagets styrelse för att fokusera på sitt Norrsken. ”Jag önskar Niklas allt gott”‚ säger vd:n Sebastian Siemiatkowski.

Klarnas grundare Niklas Adalberth.
Klarnas grundare Niklas Adalberth.Foto: Jesper Frisk

Klarnas medgrundare Niklas Adalberth (NTL) kliver ner från styrelsen och lämnar därmed betalbolaget efter 13 år.

”Jag ser fram emot att helt och hållet fokusera på Norrsken och stödja entreprenörerna som försöker lösa våra största samhällsutmaningar”‚ säger Niklas Adalberth i ett uttalande.

På senare år har han sålt aktier för hundratals miljoner kronor efter att ha lämnar sin operativa roll i Klarna (NTL) 2015.

”Efter tretton år och många, många yrkesmässiga och personliga milstolpar vill jag tacka Niklas Adalberth för hans vision, ledarskap och trofasthet som haft en avgörande roll i att bygga Klarna till det vi är i dag. Jag önskar Niklas allt gott med hans nya, spännande projekt”, säger grundarpartnern Sebastian Siemiatkowski (NTL), Klarnas vd, i ett uttalande.

Läs mer: Klarna missar målen i USA – bolagsvärdet står still

Niklas Adalberth efterträds av styrelseproffset Niklas Savander. Han är i dag ordförande i Cint, blivande ordförande i Zervant och styrelsemedlem i Verne Global.

Klarna grundades 2005 med startkapital från affärsängeln Jane Walerud.

Grundarna Niklas Adalberth, Sebastian Siemiatkowski och Victor Jacobsson började erbjuda snabba kreditprövningar och fakturabetalningar vid e-handeln. Redan 2006 var bolaget lönsamt.

Fyra år senare investerade välrenommerade Sequoia Capital (NTL) i Klarna, som då värderades till strax under 1 miljard kronor. Fem år senare hade den siffran stigit till 19 miljarder kronor.

Sedan 2015 har Klarnas värdering inte ökat. Den huvudsakliga förklaringen är att bolagets USA-satsning inte gått som det var tänkt. Det har Di Digital nyligen kunnat rapportera.

Dessutom har flera stora ägare, däribland Niklas Adalberth, velat sälja aktier i bolaget. Victor Jacobsson lämnade Klarnas styrelse 2016.

Nyligen avslöjade Di Digital att Klarna är på väg att stöpa om sin organisation och göra sig av med tiotals mellanchefer. Enligt flera av källor präglas fintechbolaget av en hård arbetsplatskultur.

Läs mer om Klarna:

Klarna missar målen i USA – bolagsvärdet står still

Klarna rensar i chefsleden: ”Gullar inte med personalen”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera