Hoppa till innehållet

Klarna missar målen i USA – bolagsvärdet står still

Klarnas intåg i USA fick bolagets värdering att rusa. Men fintechjätten har missat målen på amerikanska marknaden med råge, kan Di Digital avslöja. Värderingen är oförändrad sedan 2015.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski, den enda av tre grundare som är kvar operativt i bolaget.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski, den enda av tre grundare som är kvar operativt i bolaget.Foto: Bloomberg

I mars 2015 började Klarna tala öppet om sin planerade USA-expansion. Över 800 miljoner kronor hade öronmärkts till den viktiga amerikanska marknaden. 

Några månader senare rusade bolagets värdering till 19 miljarder kronor och fintechjätten blev Sveriges klart högst värderade techbolag efter Spotify (NTL).

Men sedan dess har Klarnas värdering stått still – trots att betaljättens intäkter stigit med över 40 procent de senaste tre åren.

Att aktiepriset är oförändrat har flera anledningar. En av de främsta är att USA-lansering har missat målen på flera punkter. Det uppger flera av varandra oberoende källor för Di Digital.

Man tar knappt betalt i USA

För att få upp sina transaktionsvolymer har Klarna (NTL) pressat priserna i USA. Varje gång en e-handlare köper något via Klarna förlorar bolaget pengar, enligt Di Digitals källor.

”Man tar knappt betalt i USA”, säger en person med insyn, som beskriver den amerikanska affären som ”kraftigt olönsam”.

Klarna redovisar inte hur stor del av försäljningen som uppstår i USA, men enligt Di Digitals uppgifter har intäkterna hamnat långt under förväntan.

Klarna kommunicerade höga mål till investerarna inför lanseringen, enligt en person med insyn. Då räknade man med att omsätta 400 miljoner kronor i USA under 2016 och 1 miljard kronor under 2017.

Enligt Di Digitals källor är man i dagsläget långt ifrån målet för 2016.

För ett knappt år sedan fick USA-chefen Brian Billingsley lämna Klarna. I samband med det gjorde sig bolaget av med halva teamet i USA. Antalet anställda gick från cirka 120 till 60, enligt flera källor.

Läs mer: Spotifys hemliga besked: Vi är snart värda 200 miljarder

I dag finns det vissa tecken på att Klarnas USA-affär ger bättre resultat.

I stället för att hårdlansera sin breda e-handelslösning ”Checkout” har fintechbolaget börjat fokusera mer på mindre engångskrediter, uppger en person med insyn i bolaget. Detta gav under 2017 resultat i arbetet med kunder som Microsoft. Klarna utfärdar då krediter till konsumenter som vill köpa produkter i en lite lägre prisklass, till exempel surfplattor.

I dag har Klarna delvis återanställt i USA. Bolaget har också tecknat avtal med sin huvudkonkurrent Stripe. Avtalets omfattning är dock okänd för Di Digitals källor.

Klarna vill inte kommentera sin värdering eller hur det går för bolaget i USA i konkreta siffror. Den amerikanska marknaden är "fragmenterad” och präglas av hög konkurrens, skriver Klarnas talesperson i en kommentar.

”Olika marknader ser olika ut och vi tar oss tiden att förstå konsumentbeteenden och handlarnas behov för att identifiera problemen vi försöker lösa. Sedan anpassar vi vår produkt därefter”, säger Aoife Houlihan på Klarna i ett mejl till Di Digital.

Klarna har i dag 71 anställda i USA, uppger hon, och sex konsulter kopplade till bolaget.

En ytterligare faktor som tryckt ner priset på Klarnas aktie är ett högt säljtryck.

Läs mer: Klarna om bankplanerna: "Det här är en nystart för oss" 

Niklas Adalberth, en av Klarnas tre grundare, lämnade sin operativa roll i bolaget 2015. Sedan dess har han sålt aktier för hundratals miljoner kronor för att starta Norrsken Foundation. Ryska miljardären Jurij Milners DST Global och riskkapitalbolaget General Atlantic sålde sina sista Klarna-aktier i fjol.

Säljtrycket bidrog till att kortjätten Visa, riskkapitalbolaget Permira och den danska modemiljardären Anders Holch Povlsen förra året kunde köpa Klarna-aktier för samma pris som sattes 2015.

Klarnas nya ägare tänker ”långsiktigt”, uppgav vd:n Sebastian Siemiatkowski nyligen i en intervju med Di. Permira, som sedan i fjol är Klarnas näst största ägare, uppger att de har i genomsnitt fem års horisont på sina investeringar.

Men knäckfrågan är enligt Di Digitals källor hur länge Sequoia Capital, Klarnas största ägare, vill vara kvar i bolaget. 

Intervju: Nordenchefen Martin Tivéus om Klarnas framtid 

Sequoia, som gick in tidigt i succéer som Youtube, investerade i Klarna 2010. Sedan dess har Klarnas värdering ökat från 1 miljard kronor till 19 miljarder kronor.

En börsnotering är inget Sebastian Siemiatkowski utesluter – även om han nyligen uppgav att han skulle bli ”förvånad” om det skedde under 2018. 

Läs nästa del ur Di Digitals avslöjande:

Klarna rensar i chefsleden: ”Gullar inte med personalen”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera