Hoppa till innehållet

Efter kreditsmällen: Collectors portföljförsäljning ligger på is

För två månader sedan flaggade nischbanken Collector för att man skulle dumpa hela sin portfölj med ett par dussin startupbolag. Nu ligger planerna på is. ”Vi stressar inte fram bud under rådande coronahysteri”, säger grundaren Lena Apler till Di Digital. 

Lena Apler, grundare av Collector Bank.
Lena Apler, grundare av Collector Bank.Foto: Jesper Frisk

Det var den 21 januari som Di Digital rapporterade att nischbanken Collector dumpar hela Collector Ventures-portföljen, vars investeringar i dussintals startupbolag varit svåra att integrera i bankrörelsen, för att renodla verksamheten och frigöra kapital.

”Jag tror det finns ett väsentligt högre värde än investerat belopp”, sa Collector-grundaren Lena Apler till Di Digital då.

I samma veva tog Collector en kreditsmäll på 800 miljoner kronor och skrev ned sina it-tillgångar med 150 Mkr. Nischbanken inledde även en garanterad företrädesemission om runt 1 miljard kronor för att bland annat stärka bolagets kapitalbas. 

Det stod samtidigt klart att Lena Apler släpper ordförandeklubban i nischbanken som hon grundade 1999. Som ny ordförande aviserades storägaren och fastighetsmiljardären Erik Selin. 

Collectors aktie förlorade ungefär en fjärdedel av sitt värde på beskedet. 

Kursen stabiliserades under februari, men har rasat ytterligare till följd av de senaste veckornas coronakris. Vid klockan 10:20 under måndagen hade Collectors aktie backat med närmare 10 procent till 13,2 kronor. Sedan årsskiftet är nedgången därmed 62 procent. (Följ kursen här.)

Nu råder det stor osäkerhet kring om och när Collector kan sälja den portfölj som banken byggt upp inom Collector Ventures. 

Det handlar enligt Lena Apler om investeringar på totalt runt 230-240 miljoner kronor i ett par dussin startupbolag sedan starten 2016.

”Hela världen ligger på is för närvarande. Vi avbryter inte våra planer, men vi stressar inte fram bud under rådande coronahysteri. Så det är vänta och se-läge för oss”, säger Lena Apler när Di Digital ringer upp. 

Hur långt har ni kommit i processen?

”Vi pratar med ett antal seriösa intressenter och har försett dem med allt material som behövs. Att vi gör halt just nu är rätt naturligt i sammanhanget.”

Vad tror du om prislappen?

”För oss går värde före tid. Jag tror fortfarande att vi kan få ut mer än vi investerat i dessa bolag. De har ökat i värde, om man tittar på allt annat än marknaden just nu.”

När blir en affär klar?

”Vem kan säga i dessa tider. Jag tror processen är försenad i minst två månader. Målsättningen är fortfarande att bli klar under året.”

När Di Digital träffade Lena Apler under Almedalsveckan i somras talade hon om en ”avsevärd värdeökning” i de 26 bolag som Collector Ventures då hade plöjt ner drygt 200 Mkr i. Av Collectors webbsida att döma har förändringarna i portföljen varit få sedan dess.

Läs mer: Portföljköparen: ”Vi förhandlar gärna om att köpa Collector Ventures”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera