Hoppa till innehållet

Efter lyxsmällen: Tessin sätter upp fond på 250 miljoner

Tessin trotsar oron på bostadsmarknaden och tar in 250 miljoner kronor till en ny fastighetsfond. Men konsekvenserna av lyxfiaskot Axxonen Properties kan stå klara först om ett år, enligt Jonas Björkman, vd på finansieringsplattformen.

Jonas Björkman, vd och medgrundare på Tessin.
Jonas Björkman, vd och medgrundare på Tessin.Foto: Press.

Finansieringsplattformen Tessin har nått en ny milstolpe och förmedlat över en miljard kronor till olika fastighetsprojekt sedan starten 2014.

Stockholmsbolagets affärsmodell möjliggör för småsparare att låna ut pengar till fastighetsutvecklare.

”Vi har alltid haft miljarden som ett tydligt mål, så det känns fantastiskt kul att passera det. Det gör oss till en av de stora crowdfundingplattformarna i Europa och bevisar att modellen verkligen är här för att stanna”, säger Jonas Björkman, vd och medgrundare.

För Di Digital avslöjar Jonas Björkman att Tessin just nu är i full färd med att sätta upp en fond för institutionella investerare. Enligt plan ska den ha en storlek på runt 250 miljoner kronor.

”Om det faller väl ut är tanken att fylla på den och lansera fler fonder framöver”, säger Jonas Björkman. 

Fonden ska lanseras inom kort, efter godkännanden från Finansinspektionen.

”Målet är att hitta fler kapitalkällor i Sverige och övriga Europa. Intresset har varit stort och det finns en tydlig efterfrågan att investera i säkerställda krediter eftersom man inte vet hur börsen kommer att utvecklas”, säger Jonas Björkman. 

Av den miljard som hittills förmedlats på plattformen har nästan 400 Mkr återbetalats till investerarna, tillsammans med en avkastning på runt 80 Mkr. 

Läs mer: Tessin trotsar bostadskrisen – tar in 22 Mkr och lanserar i Finland 

Men det innebär samtidigt att många projekt fortfarande löper, i en tid då den svenska fastighetsmarknaden svajar.

Enligt Jonas Björkman är det i första hand nyproduktionen av bostadsrätter som har mattats av. Investerarna är samtidigt mer eftertänksamma, till exempel med önskemål om försålda enheter, och vänder till viss del blicken från storstäderna.

”Investerarbasen ställer mycket högre krav nu än för två år sedan, just eftersom det är svårare marknad. Därför har vi fokuserat på ett brett utbud och de flesta segment utvecklas väldigt starkt, till exempel industrilokaler och hyresrätter”, säger Jonas Björkman.

Di Digital har under sommaren tagit del av kommunikation om att flera projekt blivit försenade på Tessins plattform, vilket i korthet innebär att utbetalningarna dröjer några extra månader. Långivarna kompenseras dock i form av räntebetalningar. 

”Det är egentligen en naturlig del av byggverksamhet och förseningarna beror på olika saker i varje specifikt fall. Men det är klart att något kan kopplas till den rådande marknadssituationen, där det kanske tagit längre tid än planerat att sälja bostäderna.”

Har andelen försenade projekt ökat på er plattform? 

”Nej, jag ser ingen sådan trend. Precis som bankerna kommer vi nog alltid att behöva hantera vissa oförutsedda händelser”, säger Jonas Björkman.

Hittills har Tessin drabbats av en större smäll. I slutet på maj ansökte bostadsutvecklaren Axxonen Properties om konkurs efter att ett lyxbygge på Kungsholmen stoppades. Bolaget hade tagit in 20 Mkr i lån genom Tessin och utfärdat preferensaktier värda ytterligare 50 Mkr via plattformen.

Läs mer: Lyxfiaskot första smällen för Tessins investerare 

Jonas Björkman har tidigare erkänt att framtiden är oviss för de som har investerat i projektet. Konkursen pågår fortfarande och pengarna riskerar gå upp i rök.

”Vi väntar in nästa steg i konkursen och informerar löpande investerarna efter bästa förmåga. Det kan nog ta uppemot ett år innan processen är helt klar”, säger Jonas Björkman.

För att undvika fler liknande problem har Tessin sedan något år tillbaka slutat förmedla preferensaktier. I dag finansieras alla projekt i stället via renodlade låneinstrument.

Målsättningen för resterande delen av 2018 är att lägga upp ett nytt projekt i veckan på Tessins plattform. Sedan starten har bolaget förmedlat runt 90 projekt.

”Vi ser ett fortsatt växande inflöde av förfrågningar från fastighetsutvecklare. En stor anledning är att bankerna fortsätter att strama åt sina krav”, säger han. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera