Hoppa till innehållet

Efter Postnords avgift – nu ratar svenskarna Kinapaketen

Paketflödet från Kina minskade rejält under första kvartalet – en dipp som kom som ett brev på posten efter att Postnord införde sina omdiskuterade avgifter den första mars.

Foto: Marcus Ericsson/TT

Svenskarna handlar avsevärt mindre från Kina i dag jämfört med i höstas. Det visar statistik från e-handelsbarometern som tas fram av Postnord i samarbete med Svensk Digital handel och HUI Research.

"Under det första kvartalet ligger Kina fortfarande i topp som det populäraste landet att handla ifrån, men sedan hanteringsavgiften och momskravet från första kronan infördes första mars så har andelen som handlat från Kina minskat kraftigt", skriver man i rapporten.

Läs mer: Postnord: Avgiften på Kinapaket en nödlösning 

Samtidigt som den totala e-handeln ökade med 17 procent under första kvartalet, rasade andelen paket skickade från Kina.

"Detta beror med all sannolikhet på att vissa spelregler för e-handelsimport har ändrats under perioden. Det återstår att se hur de ändrade spelreglerna påverkar handeln på lång sikt", står det i rapporten. 

Från och med den första mars tar Postnord ut en avgift på 75 kronor per försändelse på paket som skickas från länder utanför EU, en åtgärd för att se till att paketen momsbeläggs. Avgiften anges som anledningen till varför färre paket nu anländer från öst.

Läs mer: E-handlaren: Postnords avgift på Kina-paketen är tandlös 

Trots att handeln från Kina backade under kvartalet, tar jätten i öst fortfarande den största delen av svenskarnas utlandsköp med 35 procent av den totala handeln, följt av Tyskland och Storbritannien.

2017 e-handlade svenskarna för totalt 67 miljarder kronor om året från svenska e-handlare, medan 13 miljarder gick till köp på utländska e-handelsplattformar. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera