Sajten Winefinder och appen Vivino är just nu de två aktörer som Systembolaget riktat in sig på i jakten på att behålla sin ensamrätt av vinförsäljning i Sverige.
I en stämningsansökan riktad mot Vivino i förra veckan menade Systembolaget att appen framställer sin tjänst som en vinåterförsäljare och att de dessutom är för uppsökande i sin marknadsföring.
”Systembolagets uppdrag är att begränsa alkoholens skadeverkningar. Därför är det här ett case som vi driver”, sa Systembolagets presschef Lennart Agén till Di Digital i fredags.
Läs mer: Systembolaget rasar mot ”Vinets Spotify” efter lansering i Sverige
Nu har Vivino själva för första gången kommenterat stämningen.
Appens landschef för Sverige, Daniel Kouthoofd, skriver i ett mejl att han inte kan kommentera stämningen eftersom företagets jurister just börjat gå igenom innehållet.
”Men några inkorrekta påståenden ser vi som nödvändiga att bemöta för att undanröja missförstånd”, skriver han och utvecklar:
”Vi erbjuder en tjänst och information som är unik genom att föra samman både experter och en bred allmänhet kring ett ämne de älskar… I linje med det intresset erbjuder vi en tjänst där användarna kan beställa hem vin, levererat av vanliga budfirmor med viss leveranstid. All försäljning görs i Danmark inom EU:s regelverk kring fri rörelse av varor.”
Han skriver att han är säker på att Vivino arbetar inom de ramar som sätts av svensk och europeisk lag.
Men på en punkt backar han också.
Systembolaget hävdade i sin stämning att Vivino använt ord som ”fredagsmys” och marknadsfört viner i samband med högtiden halloween och shoppingeventet black friday.
Läs mer: Systembolaget om vinapps-bråket: ”De har tolkat lagen fel”
”När det gäller de budskap som liknade erbjudanden vid högtider och som kommunicerades till våra användare har vi redan tidigare bestämt och kommunicerat att vi av försiktighetsskäl inte kommer att fortsätta med detta framöver”, skriver Daniel Kouthoofd.
Men att fortsätta erbjuda vin till försäljning – det står han fast vid:
”Vi kommer att fortsätta att föra samman våra användare och experter för att lära sig mer om kvalitetsviner och ge dem tillgång till ett sortiment som är bredare än de annars kan finna.”