Hoppa till innehållet

Efter Ubers tvekan – Volvo tecknar avtal med kinesisk sökjätte

Uber och Volvo Cars prestigefyllda samarbete inom autonom körning har fått sig en törn. Nu tecknar den svenska biltillverkaren i stället avtal med den kinesiska sökjätten Baidu.

Baidu-chefen Wang Jing visar upp en av bolagets självkörande taxibilar, som tagits fram tillsammans med BMW. Nu ska Volvo Cars, med vd Håkan Samuelsson, också vara med på tåget.
Baidu-chefen Wang Jing visar upp en av bolagets självkörande taxibilar, som tagits fram tillsammans med BMW. Nu ska Volvo Cars, med vd Håkan Samuelsson, också vara med på tåget.Foto: Qilai Shen och Matti Blume.

Volvo Cars ska tillsammans med den kinesiska sökjätten Baidu börja utveckla självkörande taxibilar.

Inom ramen för samarbetet ska Volvo få tillgång till Baidus mjukvara inom autonom körning, Apollo, med målet att utveckla ett nivå 4-fordon. Det motsvarar den näst högsta autonoma körgraden som finns.

Volvo och vd Håkan Samuelsson har ett uttalat mål om att en tredjedel av den totala försäljningen år 2025 ska komma från självkörande bilar.

Huruvida man kommer att nå upp till detta beror i hög grad på samarbetet med den amerikanska taxiappjätten Uber inom lägre nivåer av autonom körning. 

De två företagen har ingått ett tidigare avtal som ger Uber rätten att köpa in upp emot 24.000 bilar från Volvo mellan 2019 och 2021. 

Men sedan Ubers dödsolycka i Arizona våren 2018 verkar man ha tappat suget och ska enligt källor inte alls köpa in så många bilar, skriver Reuters. Det gör samarbetet med Baidu särskilt viktigt för Volvo att nå 2025-målet. 

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson har sagt att avtalet med Uber återigen är på banan med leveranser planerade nästa år. 

Di Digital kunde nyligen avslöja att Volvo Cars fått grönt ljus för att testa självkörande fordon på egen hand i Sverige.

(Finwire/Di Digital)

Läs mer: Volvo Cars lägger locket på efter dödsolyckan

Läs mer: Volvo får grönt ljus för tester av självkörande bilar på svenska vägar 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera