Hoppa till innehållet

El-appen Eliq plockar in 30 miljoner kronor – öppnar kontor i London

El-appen Eliq tar in 30 miljoner kronor i riskkapital och öppnar kontor i London. ”Det införs nya lagar i Storbritannien som kräver att elbolagen erbjuder dessa typer av tjänster”, säger Eliqs vd Håkan Ludvigson.

Håkan Ludvigson, vd och medgrundare på Eliq.
Håkan Ludvigson, vd och medgrundare på Eliq.Foto: Pressbild

Göteborgsbolaget Eliq utvecklar smarta elmätare som tar reda på vilka prylar i hemmet som drar för mycket el. Tjänsten kan bland annat skicka meddelanden om elanvändningen avviker från det normala.

”Vi bygger appar åt energibolag som skapar kundengagemang genom insamling av data som analyseras med hjälp av artificiell intelligens. Vidare kartlägger vi elförbrukningen i hemmet och föreslår förbättringar med värmesystem och solceller,” säger Håkan Ludvigson, vd och medgrundare på Eliq (NTL) som tar sitt namn från orden "el" och ”IQ”.

Läs mer: Petter Stordalen fortsätter att ösa pengar över el-appen Tibber

Nu tar bolaget in cirka 30 miljoner kronor (3 miljoner euro) i riskkapital för att finansiera en internationell expansion.

”Det är 70 privatpersoner som deltar. Även riskkapitalbolaget CBC Investment Group här i Göteborg deltar i rundan. En mindre del, cirka tre miljoner kronor, består av lån”, säger vd Håkan Ludvigson.

Läs mer: Här är bolagen som sänker din elräkning med ny teknik

Pengarna ska bland annat användas för att slå sig in på den brittiska marknaden. 

”Vi öppnar kontor i London och ska in på den brittiska marknaden. Våra kunder är elbolag och det införs nya lagar i Storbritannien som kräver att elbolagen erbjuder dessa typer av tjänster”, säger vd Håkan Ludvigson.

Fotnot: NTL-länken går till databasen Nordic Tech List.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera