Annons
Sven Wolf är vd för taxibolaget Bzzt.

Eltaxin Bzzt fyller på kassan: ”Otroligt varmt välkomnande”

Så blir kundtjänsten mer effektiv och mindre kostsam SPONSRAT AV IBM

Alphabets projekt testar att levera mat och mediciner i Australien.

Techjätten levererar tacos med drönare i Australien

Joakim Samuelsson på Ingram Micro och Kenneth Melchior, Nordenchef för Zalando.

Zalando börjar leverera från svenskt lager

Krys vd Johannes Schildt och Min Doktors nya vd Laurens Leurink.

Fördel Kry i jakten på digitala vårdbesök

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Eltaxin Bzzt fyller på kassan: ”Otroligt varmt välkomnande”

Sven Wolf är vd för taxibolaget Bzzt.
Sven Wolf är vd för taxibolaget Bzzt. Foto: Hanna Wemmenhag
Bzzt har mer än fördubblat sin fordonsflotta i Stockholm sedan lanseringen i maj. Nu tar bolaget in 7 miljoner kronor i kapital. ”Det har varit långt över våra förväntningar”, säger vd:n Sven Wolf.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Intresset för eltaxin Bzzt (NTL) har varit starkt i Stockholm. Sedan lanseringen i maj har bolaget utökat antalet fordon från 18 till 38.

”Det har gått sinnessjukt bra. Vi har fått ett otroligt varmt välkomnande i Stockholm. Det har varit långt över våra förväntningar”, säger Sven Wolf, vd för Bzzt.

Tio nya taximoppar, eller ”poddar” som bolaget kallar dem, är på väg från leverantören Clean Motion.

Bzzt kör än så länge bara i vissa delar av centrala Stockholm. Nyligen började bolaget köra kunder till Gärdet, där en av bolagets två ladd-depåer i Stockholm finns.

Läs mer: Bzzt: ”Vi kan inte fortsätta med en massa avgaser” 

Planen är att köra i fler delar av staden, men först måste väntetiderna kapas. I dag kan den som beställer en taxi i Bzzts app behöva vänta upp till tio minuter.

Så fort väntetiderna är tillräckligt korta i innerstan kan vi utöka området

”Vi vill komma ner under fem minuter i genomsnittlig väntetid. Med fler poddar och bättre mjukvara är det inom räckhåll. Så fort väntetiderna är tillräckligt korta i innerstan kan vi utöka området”, säger Sven Wolf.

Bzzts moderbolag fyller nu på kassan med 7 miljoner kronor.

Pengarna ska gå till att utveckla en reklamlösning och till att reka möjligheter att bedriva taxiverksamhet i utländska städer, säger Sven Wolf.

”Tanken är att ta konceptet ut i världen som taxioperatör. Persontransport är huvudfokus. Men vi kommer också att ha intäkter från reklam.”

Sven Wolf är fåordig om hur reklamen kommer att visas på fordonen.

”Allting spännande nuförtiden är digitalt, om man säger så”, säger Sven Wolf.

Läs mer: Niklas Zennström: Cleantech är dött 

De nya pengarna kommer i huvudsak från bolagets befintliga ägare och flera som tidigare har investerat i Bzzt Stockholm. Tidigare har Bzzt tagit in drygt 8 Mkr i kapital, bland annat genom crowdfunding.

Era fordon saknar fönster. Hur gör ni när vintern kommer?

”Vi håller på och installera värme i fordonen och sätter på ett väderskydd, som ett kapell på en båt ungefär.”

Historien om Bzzt började i Lerum, utanför Göteborg. Därifrån kommer de tre grundarna och även det lilla teknikbolaget Clean Motion, som tillverkar elfordonen som Bzzt använder sig av. Enligt Sven Wolf är Bzzt nu Clean Motions största kund. 

Clean Motion är noterat på First North och ägs till 5,9 procent av Skypegrundaren Niklas Zennström.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post