Hoppa till innehållet

Eltaxin Bzzt fyller på kassan: ”Otroligt varmt välkomnande”

Bzzt har mer än fördubblat sin fordonsflotta i Stockholm sedan lanseringen i maj. Nu tar bolaget in 7 miljoner kronor i kapital. ”Det har varit långt över våra förväntningar”, säger vd:n Sven Wolf.

Sven Wolf är vd för taxibolaget Bzzt.
Sven Wolf är vd för taxibolaget Bzzt.Foto: Hanna Wemmenhag

Intresset för eltaxin Bzzt (NTL) har varit starkt i Stockholm. Sedan lanseringen i maj har bolaget utökat antalet fordon från 18 till 38.

”Det har gått sinnessjukt bra. Vi har fått ett otroligt varmt välkomnande i Stockholm. Det har varit långt över våra förväntningar”, säger Sven Wolf, vd för Bzzt.

Tio nya taximoppar, eller ”poddar” som bolaget kallar dem, är på väg från leverantören Clean Motion.

Bzzt kör än så länge bara i vissa delar av centrala Stockholm. Nyligen började bolaget köra kunder till Gärdet, där en av bolagets två ladd-depåer i Stockholm finns.

Läs mer: Bzzt: ”Vi kan inte fortsätta med en massa avgaser” 

Planen är att köra i fler delar av staden, men först måste väntetiderna kapas. I dag kan den som beställer en taxi i Bzzts app behöva vänta upp till tio minuter.

Så fort väntetiderna är tillräckligt korta i innerstan kan vi utöka området

”Vi vill komma ner under fem minuter i genomsnittlig väntetid. Med fler poddar och bättre mjukvara är det inom räckhåll. Så fort väntetiderna är tillräckligt korta i innerstan kan vi utöka området”, säger Sven Wolf.

Bzzts moderbolag fyller nu på kassan med 7 miljoner kronor.

Pengarna ska gå till att utveckla en reklamlösning och till att reka möjligheter att bedriva taxiverksamhet i utländska städer, säger Sven Wolf.

”Tanken är att ta konceptet ut i världen som taxioperatör. Persontransport är huvudfokus. Men vi kommer också att ha intäkter från reklam.”

Sven Wolf är fåordig om hur reklamen kommer att visas på fordonen.

”Allting spännande nuförtiden är digitalt, om man säger så”, säger Sven Wolf.

Läs mer: Niklas Zennström: Cleantech är dött 

De nya pengarna kommer i huvudsak från bolagets befintliga ägare och flera som tidigare har investerat i Bzzt Stockholm. Tidigare har Bzzt tagit in drygt 8 Mkr i kapital, bland annat genom crowdfunding.

Era fordon saknar fönster. Hur gör ni när vintern kommer?

”Vi håller på och installera värme i fordonen och sätter på ett väderskydd, som ett kapell på en båt ungefär.”

Historien om Bzzt började i Lerum, utanför Göteborg. Därifrån kommer de tre grundarna och även det lilla teknikbolaget Clean Motion, som tillverkar elfordonen som Bzzt använder sig av. Enligt Sven Wolf är Bzzt nu Clean Motions största kund. 

Clean Motion är noterat på First North och ägs till 5,9 procent av Skypegrundaren Niklas Zennström.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera