Annons

Epicenter tar klivet över Atlanten - ska hjälpa startups expandera

Anna Throne-Holst, vd för Svensk-amerikanska handelskammaren, och Patrick Mesterton, vd på Epicenter.
Anna Throne-Holst, vd för Svensk-amerikanska handelskammaren, och Patrick Mesterton, vd på Epicenter.
Det hajpade svenska innovationshuset Epicenter och Svensk-amerikanska handelskammaren etablerar en fysisk mötesplats i New York. Målsättningen är att öka intresset för Sverige bland amerikanska investerare, entreprenörer och företag.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nu inleder innovationshuset Epicenter ett samarbete med Svensk-amerikanska handelskammaren i New York. Tillsammans öppnar de en fysisk mötesplats i en skyskrapa på centrala Manhattan. Det ska fungera som en språngbräda för svenska företag in till den jättelika marknaden på andra sidan Atlanten.

Projektet kallas för "Gateway X Epicenter" och lokalerna kommer att slå upp portarna i september 2018. 

”Vi ser att många svenska tillväxtföretag som kommer till USA har en förmåga att tappa bort sig lite till en början. Då kan vi bidra med råd och stöd och peka dem i rätt riktning”, säger Anna Throne-Holst, vd för Svensk-amerikanska handelskammaren.

Enligt Svensk-amerikanska handelskammaren finns det ett skriande behov av en plats där företag och entreprenörer från de båda länderna kan mötas, bekanta sig och så småningom göra affärer.

”Vi fungerar redan som en naturlig mötesplats för de stora svenska företagen, till exempel Volvo, Sandvik och Skanska. Nu hoppas vi att de ska kunna samarbeta ännu närmare med startupsektorn, genom synergieffekter och korsbefruktning”‚ säger Anna Throne-Holst.

Vi fungerar redan som en naturlig mötesplats för de stora svenska företagen, till exempel Volvo, Sandvik och Skanska.

Många av jättarna i det svenska näringslivet väljer nu att stötta initiativet finansiellt, uppger parterna. 

Läs mer: Larmet: Techbolagen får inte plats i Stockholm

I lokalen kommer det bland annat att anordnas matchmakingdagar och kompetensutveckling, men den ska även inhysa ett innovationslabb och ett hundratal flexibla arbetsplatser.

”Ett av de mest värdebyggande stegen i ett företags resa är att etablera sig internationellt. Vi tror att vi kan öka deras tillväxtmöjligheter genom att erbjuda en dörröppnare i form av en fysisk mötesplats. Det kan också bli en språngbräda för amerikanska företag som vanligtvis är väldigt svåra att få över till Europa”, säger Patrick Mesterton, vd på Epicenter.

Etableringen syftar också till att locka ännu fler amerikanska riskkapitalister till svenska bolag.

”Svenska 'scale-ups' är jämförelsevis väldigt prisvärda att investera i jämfört med sina amerikanska motsvarigheter”, säger Anna Throne-Holst. 

Epicenter har i dagsläget runt 400 medlemsföretag som nu får tillgång till en plattform på den amerikanska östkusten. Bägge parterna understryker samtidigt att New York håller på att komma ikapp Silicon Valley som hetaste regionen för techbolag i USA.

Vad är den övergripande visionen?

”Det stora målet är att hjälpa svenska bolag till kraftigare och snabbare tillväxt. Då kan det handla om fysisk etablering i USA, försäljning på marknaden, anskaffning av kapital, eller andra former av samarbeten. Vi ska bli en destination som knyter samman de båda ekosystemen, slussar affärer och hjälper till med rekrytering”, säger Patrick Mesterton.

Nyligen kunde Di Digital rapportera att Epicenter även är i full färd med att göra sin första internationella etablering i Nederländernas huvudstad Amsterdam.

Läs mer: Populära svenska techhubben expanderar utomlands 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies