Hoppa till innehållet

Larmet: Tech-bolagen får inte plats

Allt fler företag ser bristen på kontor som det allvarligaste hotet mot tillväxten. ”Verksamhet vi skulle kunna bygga i Stockholm måste vi lägga på annan ort”, säger Star Stables vd Johan Sjöberg.

Epicenter i Stockholm tar nu sitt koncept till utlandet.
Epicenter i Stockholm tar nu sitt koncept till utlandet.Foto: Jesper Frisk

Trångt, dyrt och fullt. Det är företagares betyg av Stockholm gällande stadens kontor. 

Enligt en ny rapport från Stockholms Handelskammare, där 200 företagare på centrala adresser intervjuats, är läget akut för företag som blir större. Företagen får helt enkelt inte plats.

”En tredjedel säger tydligt att bristen redan är begränsande för verksamheten. Det tycker vi är allarmerade”, säger Daniella Waldfogel som är näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

Läs mer: Miljonsatsning på gratis arbetsplatser för startups

Det trånga läget riskerar att få flera negativa konsekvenser som kan leda till att Stockholm förlorar sin ledande position inom innovation och tech, enligt rapporten. Företag undviker att växa, de tvingas flytta och det kan avskräcka internationella företag från att etablera sig i staden. 

”Sthlm är en väldigt intressant tech-stad. Vi har enorm kunskap inom området och har ett driv inom innovation. Det är något vi måste värna om. Risken är att företag flyttar till exempelvis Berlin eller Amsterdam där plats finns och hyrersnivåerna är lägre”, säger Daniella Waldfogel.

Men redan nu får trångboddheten konsekvenser för företagen.

”Uppemot en tiondel av företagen säger att de avstått från att rekrytera på grund av de fysiska begränsningar som finns. Samtidigt säger nio av tio företag att det centrala läget är viktigt för att kunna rekrytera kompetens. Läget är en viktig faktor”, säger Daniella Waldfogel.

Läs mer: Fastighetsjätten satsar på "Airbnb för kontor" 

Spelstudion Star Stable flyttade till nya lokaler i Stockholm vid nyårsskiftet. Men redan nu måste man flytta till nyare lokaler eftersom företaget växer och kommer öka personalstyrkan på dagens 104 anställda med 20 till 30 procent i år.

”Tillgången på bra lokaler för vår typ av verksamhet styr hur vi organiserar oss. Hittar vi inte lämpliga lokaler av korrekt storlek som passar våra syften så måste vi fundera på vart vi outsourcear delar av vår verksamhet. Inte kärnverksamheten men mycket verksamhet vi skulle kunna bygga i Stockholm måste vi lägga på annan ort”, säger Johan Sjöberg som är vd på företaget.

Även app-bolaget Fishbrain, som i dag sitter i techhubben Epicenter i centrala Stockholm, står inför utmaningar. Företaget är i dag 35 anställda men räknar med att växa till 60 under året. Det innebär att lokalerna blir för små och nu letar man nytt med ljus och lykta.

”Den största utmaningen är att fastighetsägarna är traditionella i sin tanke om att man som bolag måste binda sig i tre till fem år. I vår värld är tre år en evighet, det händer hur mycket som helst under den perioden. Vi har inte råd att dimensionera inför att vi kanske är 80 personer om tre år”, säger Sara Bjelkstam som är operativ chef på företaget.

Det är framför allt bostadssituationen som varit på agendan när byggandet i Stockholm diskuterats. Kontorsfrågan har hamnat i skymundan, vilket lett till att politiker inte tagit sitt ansvar, menar Daniella Waldfogel på Stockholms Handelskammare.

”Det ensidiga fokuset på bostäder har gjort att vi glömt bort eller prioriterat ner diskussionen om kontor och tillväxt. Företagen måste ju sitta någonstans och frågan måste upp på agendan, politiker måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt”, säger hon.

Hur bråttom är det att något görs?

”Väldigt bråttom. På tre års sikt säger en tredjedel av  företagen vi pratat med att de vill växla upp och bli större. Då kommer man behöva ta fler rum i anspråk eller så får man helt enkelt flytta. Det kan gå fort för Stockholm att förlora sin ledande position.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera