Hoppa till innehållet

Ericsson-veteranens startup har tio anställda – hjälper Facebook bygga mobilnät för miljarder

Facebook hade planer för att koppla upp världens många vita fläckar. Nu är satsningen skrotad – och ersatt med ett acceleratorprogram. Där är svenska Radio Innovation bland de första in. ”Det öppnar dörrar i Silicon Valley”, säger vd Dusyant Patel.

Dusyant Patel är vd på Radio Innovation som bygger antenner för mobilutrustning.
Dusyant Patel är vd på Radio Innovation som bygger antenner för mobilutrustning.

Tre miljarder människor saknar tillgång till mobildata.

Det är problemet som några av världens största techbolag försöker lösa. Google har pratat om luftballonger, Facebook om flygplan.

De högt flygande planerna är skrotade, men målet att ge mobildata till fler som inte har det kvarstår.

Det är av högsta intresse för Facebook att koppla upp fler

”Facebook tjänar två dollar per användare och månad. Det är av högsta intresse för dem att koppla upp fler”, säger Radio Innovations vd Dusyant Patel, ett av tre europeiska bolag som accepterats i den nya acceleratorn inom Facebook Connectivity.

Deras produkt är i korthet antenner som sprider mobiltäckning på betydligt längre avstånd än konkurrenterna.

Läs mer: Test: Nya Iphone bevisar Apples självförtroende

”Vi gjorde precis en studie i Saudiarabien med en operatör. Vår antennsignal gick till 28 kilometer, den traditionella antennen mätte 11 kilometer”, säger han.

Grundare av bolaget är Torbjörn Johnson, en Ericssonveteran som redan gjort två exits med tidigare ventures inom just antennteknologi.

Bolaget ägs till större delen av honom och de tre affärsänglarna Ulf Ekenman, Claes Nordström och Dennis Bohm.

Nu hoppas vd:n att Facebookavtalet ska bidra till att ta Radio Innovation till nästa nivå. Från testnät och proof of concept till massproduktion och redo att implementeras brett i de stora operatörernas nät.

Operatörerna måste dela på tornen istället för att bygga egna hela tiden

”Det vi får tillgång till hos Facebook är deras resurser. Ett exempel; ska du göra simuleringar tar det i vanliga fall 18-19 timmar. Med deras datapark kan vi göra samma sak på 45 minuter”, säger han.

På grund av coronasituationen stannar hans team på tio personer i Stockholm. Det återstår att se när de kan tacka ja till inbjudan att sitta hos Facebook i Silicon valley.

Är Ericsson och Nokia er kunder, eller är det operatörerna?

”Vi är lite en nagel i ögat på Ericsson och Nokia. Vi gör ju att det behövs färre basstationer, och de vill sälja så många som möjligt”, säger han och utvecklar:

”Det vi ser nu är att tornföretag kommer och tar över byggandet av torn från operatörerna. De blir rena servicebolag. I det läget blir tornföretagen våra kunder.”

I dag har den vars antenner sitter högst upp i en mast bäst täckning, men den som byggt masten kan även hyra ut platserna under till ett lägre pris.

Läs mer: Test: Här är marknadens dyraste telefon – så bra är den

Enligt Dusyant Patel skulle deras antenner göra det möjligt för ”alla att sitta högst upp”.

”Våra antenner funkar med all utrustning som finns där ute. Vi ser det hända överallt nu, i Frankrike, Tyskland och snart Storbritannien. Där säger man från statligt håll att operatörerna måste dela på tornen istället för att bygga egna hela tiden”, säger han.

I ett uttalande från Facebook motiverar det sociala nätverket varför Radio Innovation erbjudits plats i programmet:

”Vi inkluderar bara bolag som vi ser framför oss har potentialen att bidra med stora värden. I Radio Innovations fall handlar det om att ta mobil internetuppkoppling till delar av världen där det är svårt att göra ur ett ekonomiskt och affärsmässigt perspektiv.”

Facebook tar inget delägarskap i bolagen i programmet utan erbjuder bara platserna i hopp om att framtida samarbeten ska bli fruktsamma.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera