Tre miljarder människor saknar tillgång till mobildata.
Det är problemet som några av världens största techbolag försöker lösa. Google har pratat om luftballonger, Facebook om flygplan.
De högt flygande planerna är skrotade, men målet att ge mobildata till fler som inte har det kvarstår.
Det är av högsta intresse för Facebook att koppla upp fler
”Facebook tjänar två dollar per användare och månad. Det är av högsta intresse för dem att koppla upp fler”, säger Radio Innovations vd Dusyant Patel, ett av tre europeiska bolag som accepterats i den nya acceleratorn inom Facebook Connectivity.
Deras produkt är i korthet antenner som sprider mobiltäckning på betydligt längre avstånd än konkurrenterna.
Läs mer: Test: Nya Iphone bevisar Apples självförtroende
”Vi gjorde precis en studie i Saudiarabien med en operatör. Vår antennsignal gick till 28 kilometer, den traditionella antennen mätte 11 kilometer”, säger han.
Grundare av bolaget är Torbjörn Johnson, en Ericssonveteran som redan gjort två exits med tidigare ventures inom just antennteknologi.
Bolaget ägs till större delen av honom och de tre affärsänglarna Ulf Ekenman, Claes Nordström och Dennis Bohm.
Nu hoppas vd:n att Facebookavtalet ska bidra till att ta Radio Innovation till nästa nivå. Från testnät och proof of concept till massproduktion och redo att implementeras brett i de stora operatörernas nät.
Operatörerna måste dela på tornen istället för att bygga egna hela tiden
”Det vi får tillgång till hos Facebook är deras resurser. Ett exempel; ska du göra simuleringar tar det i vanliga fall 18-19 timmar. Med deras datapark kan vi göra samma sak på 45 minuter”, säger han.
På grund av coronasituationen stannar hans team på tio personer i Stockholm. Det återstår att se när de kan tacka ja till inbjudan att sitta hos Facebook i Silicon valley.
Är Ericsson och Nokia er kunder, eller är det operatörerna?
”Vi är lite en nagel i ögat på Ericsson och Nokia. Vi gör ju att det behövs färre basstationer, och de vill sälja så många som möjligt”, säger han och utvecklar:
”Det vi ser nu är att tornföretag kommer och tar över byggandet av torn från operatörerna. De blir rena servicebolag. I det läget blir tornföretagen våra kunder.”
I dag har den vars antenner sitter högst upp i en mast bäst täckning, men den som byggt masten kan även hyra ut platserna under till ett lägre pris.
Läs mer: Test: Här är marknadens dyraste telefon – så bra är den
Enligt Dusyant Patel skulle deras antenner göra det möjligt för ”alla att sitta högst upp”.
”Våra antenner funkar med all utrustning som finns där ute. Vi ser det hända överallt nu, i Frankrike, Tyskland och snart Storbritannien. Där säger man från statligt håll att operatörerna måste dela på tornen istället för att bygga egna hela tiden”, säger han.
I ett uttalande från Facebook motiverar det sociala nätverket varför Radio Innovation erbjudits plats i programmet:
”Vi inkluderar bara bolag som vi ser framför oss har potentialen att bidra med stora värden. I Radio Innovations fall handlar det om att ta mobil internetuppkoppling till delar av världen där det är svårt att göra ur ett ekonomiskt och affärsmässigt perspektiv.”
Facebook tar inget delägarskap i bolagen i programmet utan erbjuder bara platserna i hopp om att framtida samarbeten ska bli fruktsamma.