Hoppa till innehållet

EU uppmanar Netflix: Begränsa er – för att inte överbelasta nätet

EU ber streamingtjänster som Netflix och Youtube att begränsa sina tjänster i en tid eftersom bredbandsnätet nu belastas mer än vanligt.

Foto: Gabby Jones

EU oroas över att toppnivån i användningen, som traditionellt inträffar under eftermiddagen, nu kan få bredbandsnätet att kollapsa när den pågår nästan hela dagen, rapporterar Financial Times.

Coronaviruset har gjort att många människor jobbar hemifrån vilket är förklaringen till belastningen, även om telekombolagen har sagt att infrastrukturen kan klara av det.

Läs även: Bredbandstrafiken rusar i Sverige när personal skickas hem: ”Coronakrisen en blick in i framtiden”

Enligt Vodafone är peakperioden i Storbritannien numera från lunch fram till klockan 21.00 på kvällen.

I Italien, som är hårdast drabbat av coronaviruset, har antalet videokonferenser tredubblats enligt Telecom Italia. Den totala användningen av nätet är 75 procent högre när man räknar in för streaming och spel. 

Därför uppmanar EU streamingtjänster som Netflix och Youtube att underlätta situationen. Ett av förslagen är att videoklipp visas upp i standardformat istället för i high-definition.

Läs även: Stor guide till effektivt hemmajobb: ”Största hotet är den mentala hälsan”

( Finwire / Di Digital )

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera