Annons

Examensdag på startupfabriken – investerar i nio bolag

Några av grundarteamen som var med Antlers startup-program under hösten 2020 (från vänster uppifrån): Medgrundarna av Allting: Fredrik Söderlund, Joachim Lerulf, Kathy Tian och Marcus Liljenberg – medgrundarna av Aline: Innocent Mugenga, Stephanie Darvill och Emanuel Ländell – medgrundarna av Envar: Tomas Sigurdsson och Johanna Kvissberg – medgrundarna av Voiceher: Sanna Dahlin och Viktoria Elman.
Några av grundarteamen som var med Antlers startup-program under hösten 2020 (från vänster uppifrån): Medgrundarna av Allting: Fredrik Söderlund, Joachim Lerulf, Kathy Tian och Marcus Liljenberg – medgrundarna av Aline: Innocent Mugenga, Stephanie Darvill och Emanuel Ländell – medgrundarna av Envar: Tomas Sigurdsson och Johanna Kvissberg – medgrundarna av Voiceher: Sanna Dahlin och Viktoria Elman.
Under höstens startup-program på Antler i Stockholm startades bland annat en ai-tjänst för att förbättra digitala möten, en visuell sökdatabas för forskarinnehåll och en social ljudtjänst för kvinnor. Fem av nio bolag som Antler har investerat i från den senaste omgången har minst en kvinnlig grundare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under onsdagen visade nio bolag från Antlers senaste program i höstas upp sig på en digital ”demo day”. 

Antler – som grundades av norrmannen Magnus Grimeland 2018 – kan beskrivas som en blandning av en startupfabrik och ett riskkapitalbolag. Verksamheten finns i 13 städer i världen, bland annat i Stockholm, Singapore, Nairobi, New York och från med i vår i Köpenhamn.

Runt 1 500 personer sökte till höstens program i Stockholm och av dem kom 70 entreprenörer med, varav 60 procent har startat företag tidigare. Totalt bildades det 30 grundarteam och Antler valde att investera i nio av dem. 

”Bland de bolag vi har investerat i under hösten har fyra mixade team, ett team med kvinnliga grundare och fyra med manliga grundare”, säger Livia Moore, som är så kallad associate partner och marknadschef på Antler.

Programmet i Stockholm körs två gånger om året och målet är att ha minst 35 procent kvinnor i varje omgång.

”Det har vi uppnått varje gång och för programmet nu i vår ligger snittet på 40 procent, men vi har inte stängt ansökan än”, säger Livia Moore, som är så kallad associate partner och marknadschef på Antler.

Totalt investerade Antler i 18 bolag från de två programmen i Stockholm i fjol, varav 56 procent har mixade team eller enbart kvinnor i grundarteamet. Investeringarna ligger på mellan 800 000 kronor och 1 miljon kronor vardera.

Läs också: Putsar underrepresenterade entreprenörer till investeringsklara

I Antlers totala portfölj med 44 bolag från Stockholmsprogrammen de två senaste åren har 48 procent minst en kvinnlig grundare. Antler mäter också mångfald och tittar på entreprenörernas bakgrund. Flera av entreprenörerna flyttar till Stockholm för att delta.

”I vår portfölj från Stockholmsprogrammet på totalt 44 bolag har vi grundare från 22 nationaliteter representerade”, säger Livia Moore.

En skillnad mot andra inkubatorer är att medelåldern hos deltagarna ofta är högre och att flertalet har grundat bolag tidigare. I snitt har dem tio års arbetslivserfarenhet. De flesta som som väljs in har en affärsidé, men möter sina medgrundare på plats.

I början av förra året tog Antler in cirka 750 miljoner kronor i riskkapital i två olika investeringsomgångar.

De nio bolagen som Antler valde att investera i från det senaste programmet är:

Aline – en utbildningsplattform för att upptäcka, dela, analysera och validera inlärning och utbildning för individer och företag. Grundare: Innocent Mugenga, vd, Stephanie Darvill, operativ chef, och Emanuel Ländell, teknisk chef.

Sciple – ett AI-baserat forskarverktyg som visualiserar vetenskapliga artiklar för att snabbt och enkelt hitta de mest relevanta källorna. Grundare: Rajiv Harimoorthy, vd, och Mikael Backlund, teknisk chef.

Envar – en marknadsplats som hjälper företag minska sina koldioxidutsläpp. Grundare Johanna Kvissberg, vd, och Tomas Sigurdarson, teknisk chef.

XPL – en maskininlärningsplattform för produktchefer och mjukvaruingenjörer. Grundare: Ali Razavian, vd, Ivan Korol, teknisk chef samt Matt Doerner-Miller, kommersiell chef.

Afterfx – ger investerare möjlighet att kombinera sin erfarenhet och kunskap med data som presenteras på ett strukturerat och användarvänligt sätt. Grundare: Rashad Hasan, vd, Olof Sjöstedt, kommersiell chef samt Ekram Ali, teknisk chef.

Logary Analytics – en saas-plattform som hjälper företag förstå och mäta resultatet av deras marknadsföring både online och offline. Grundare: Henrik Feldt, vd, och Nima Ghamari, marknadschef.

Legitify – en lösning som via ljud- och videoteknik möjliggör för kunder att verifiera dokument digitalt och på distans. Grundare: Aida Lutaj, vd, och Arko Ganguli, teknisk chef.

Allting – en lösning baserad artificiell intelligens och datavetenskap för att mäta mötesaktivitet och därmed förbättra möten. Grundare: Joachim Lerulf, vd, Fredrik Söderlund, ansvarig för tillväxt och ekonomi, Kathy Tian, ansvarig för maskininlärning och datavetenskap, samt Marcus Liljenberg, teknisk chef.

Voiceher – en röstbaserad social plattform för kvinnor med visionen att stärka kvinnor globalt genom att skapa digitala sociala rum. Grundare Viktoria Elman, vd, och Sanna Dahlin, teknisk chef.

Läs även: Ericsson och startupfabriken Antler vill starta om Sverige: ”Vi ska skapa 1 000 nya företag”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer