Hoppa till innehållet

Examensdag på startupfabriken – investerar i nio bolag

Under höstens startup-program på Antler i Stockholm startades bland annat en ai-tjänst för att förbättra digitala möten, en visuell sökdatabas för forskarinnehåll och en social ljudtjänst för kvinnor. Fem av nio bolag som Antler har investerat i från den senaste omgången har minst en kvinnlig grundare.

Några av grundarteamen som var med Antlers startup-program under hösten 2020 (från vänster uppifrån): Medgrundarna av Allting: Fredrik Söderlund, Joachim Lerulf, Kathy Tian och Marcus Liljenberg – medgrundarna av Aline: Innocent Mugenga, Stephanie Darvill och Emanuel Ländell – medgrundarna av Envar: Tomas Sigurdsson och Johanna Kvissberg – medgrundarna av Voiceher: Sanna Dahlin och Viktoria Elman.
Några av grundarteamen som var med Antlers startup-program under hösten 2020 (från vänster uppifrån): Medgrundarna av Allting: Fredrik Söderlund, Joachim Lerulf, Kathy Tian och Marcus Liljenberg – medgrundarna av Aline: Innocent Mugenga, Stephanie Darvill och Emanuel Ländell – medgrundarna av Envar: Tomas Sigurdsson och Johanna Kvissberg – medgrundarna av Voiceher: Sanna Dahlin och Viktoria Elman.

Under onsdagen visade nio bolag från Antlers senaste program i höstas upp sig på en digital ”demo day”. 

Antler – som grundades av norrmannen Magnus Grimeland 2018 – kan beskrivas som en blandning av en startupfabrik och ett riskkapitalbolag. Verksamheten finns i 13 städer i världen, bland annat i Stockholm, Singapore, Nairobi, New York och från med i vår i Köpenhamn.

Runt 1 500 personer sökte till höstens program i Stockholm och av dem kom 70 entreprenörer med, varav 60 procent har startat företag tidigare. Totalt bildades det 30 grundarteam och Antler valde att investera i nio av dem. 

”Bland de bolag vi har investerat i under hösten har fyra mixade team, ett team med kvinnliga grundare och fyra med manliga grundare”, säger Livia Moore, som är så kallad associate partner och marknadschef på Antler.

Programmet i Stockholm körs två gånger om året och målet är att ha minst 35 procent kvinnor i varje omgång.

”Det har vi uppnått varje gång och för programmet nu i vår ligger snittet på 40 procent, men vi har inte stängt ansökan än”, säger Livia Moore, som är så kallad associate partner och marknadschef på Antler.

Totalt investerade Antler i 18 bolag från de två programmen i Stockholm i fjol, varav 56 procent har mixade team eller enbart kvinnor i grundarteamet. Investeringarna ligger på mellan 800 000 kronor och 1 miljon kronor vardera.

Läs också: Putsar underrepresenterade entreprenörer till investeringsklara

I Antlers totala portfölj med 44 bolag från Stockholmsprogrammen de två senaste åren har 48 procent minst en kvinnlig grundare. Antler mäter också mångfald och tittar på entreprenörernas bakgrund. Flera av entreprenörerna flyttar till Stockholm för att delta.

”I vår portfölj från Stockholmsprogrammet på totalt 44 bolag har vi grundare från 22 nationaliteter representerade”, säger Livia Moore.

En skillnad mot andra inkubatorer är att medelåldern hos deltagarna ofta är högre och att flertalet har grundat bolag tidigare. I snitt har dem tio års arbetslivserfarenhet. De flesta som som väljs in har en affärsidé, men möter sina medgrundare på plats.

I början av förra året tog Antler in cirka 750 miljoner kronor i riskkapital i två olika investeringsomgångar.

De nio bolagen som Antler valde att investera i från det senaste programmet är:

Aline – en utbildningsplattform för att upptäcka, dela, analysera och validera inlärning och utbildning för individer och företag. Grundare: Innocent Mugenga, vd, Stephanie Darvill, operativ chef, och Emanuel Ländell, teknisk chef.

Sciple – ett AI-baserat forskarverktyg som visualiserar vetenskapliga artiklar för att snabbt och enkelt hitta de mest relevanta källorna. Grundare: Rajiv Harimoorthy, vd, och Mikael Backlund, teknisk chef.

Envar – en marknadsplats som hjälper företag minska sina koldioxidutsläpp. Grundare Johanna Kvissberg, vd, och Tomas Sigurdarson, teknisk chef.

XPL – en maskininlärningsplattform för produktchefer och mjukvaruingenjörer. Grundare: Ali Razavian, vd, Ivan Korol, teknisk chef samt Matt Doerner-Miller, kommersiell chef.

Afterfx – ger investerare möjlighet att kombinera sin erfarenhet och kunskap med data som presenteras på ett strukturerat och användarvänligt sätt. Grundare: Rashad Hasan, vd, Olof Sjöstedt, kommersiell chef samt Ekram Ali, teknisk chef.

Logary Analytics – en saas-plattform som hjälper företag förstå och mäta resultatet av deras marknadsföring både online och offline. Grundare: Henrik Feldt, vd, och Nima Ghamari, marknadschef.

Legitify – en lösning som via ljud- och videoteknik möjliggör för kunder att verifiera dokument digitalt och på distans. Grundare: Aida Lutaj, vd, och Arko Ganguli, teknisk chef.

Allting – en lösning baserad artificiell intelligens och datavetenskap för att mäta mötesaktivitet och därmed förbättra möten. Grundare: Joachim Lerulf, vd, Fredrik Söderlund, ansvarig för tillväxt och ekonomi, Kathy Tian, ansvarig för maskininlärning och datavetenskap, samt Marcus Liljenberg, teknisk chef.

Voiceher – en röstbaserad social plattform för kvinnor med visionen att stärka kvinnor globalt genom att skapa digitala sociala rum. Grundare Viktoria Elman, vd, och Sanna Dahlin, teknisk chef.

Läs även: Ericsson och startupfabriken Antler vill starta om Sverige: ”Vi ska skapa 1 000 nya företag”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera