Hoppa till innehållet

Facebook lät annonsörer vända sig direkt till högerextrema

Facebook tillåter annonser specifikt riktade till möjliga judehatare. Det rapporterar Propublica som granskat techjätten annonsverktyg.

Mark Zuckerberg är vd och grundare av Facebook.
Mark Zuckerberg är vd och grundare av Facebook.Foto: Noah Berger/AP.

Facebooks annonsverktyg har länge varit uppe för diskussion. Sedan det senaste presidentvalet i USA har den sociala mediejätten bland annat kritiserats för spridningen av fake news, bland annat via annonser och så kallade fake-konton. 

Tidigare i september framkom det uppgifter om att att Facebook bland annat sålt annonser till en rysk troll-farm av ett värde av cirka 800 000 kronor. De 3 000 annonserna ska ha använts för att piska upp stämningen angående frågor som invandring, vapenrätt och HBTQ-frågor inför det amerikanska valet.

Läs även: Facebook släpper lathund för att upptäcka ”fake news” 

Nu har sajten Propublica visat på andra problem i Facebooks hantering av annonser.

Enligt sajten har Facebook låtit annonsörer rikta sina annonser specifikt till personer som har visat ett intresse för ämnen som “Jew hater,” “How to burn jews,” or, “History of ‘why jews ruin the world’”, skriver Propublica

Enligt Propublica ska problemet vara att det automatiska annonssystemet inte flaggade för den typen av riktade annonser. Sajten testade Facebook genom att spendera 30 dollar på tre sponsrade inlägg för den gruppen av personer och Facebook godkände alla tre inom 15 minuter. 

Efter att sajten påpekat problemet för Facebook har techjätten, med 2 miljarder användare, tagit bort de kategorier som gör det möjligt att vända sig direkt till antisemitiska personer. Bolaget uppger även att de jobbar för att förhindra att liknande situationer uppkommer. 

Facebook är inte det enda techbolaget som har hamnat i blåsväder för antisemitisk propaganda. I slutet av mars i år drabbades Google av något av en omvänd situation. Annonsörerna hotade då med bojkott efter att deras reklam synts i samband med extremistiskt innehåll på Youtube. 

Läs även: Google kan förlora miljarder på annonsbojkotten 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera