Facebooks annonsverktyg har länge varit uppe för diskussion. Sedan det senaste presidentvalet i USA har den sociala mediejätten bland annat kritiserats för spridningen av fake news, bland annat via annonser och så kallade fake-konton.
Tidigare i september framkom det uppgifter om att att Facebook bland annat sålt annonser till en rysk troll-farm av ett värde av cirka 800 000 kronor. De 3 000 annonserna ska ha använts för att piska upp stämningen angående frågor som invandring, vapenrätt och HBTQ-frågor inför det amerikanska valet.
Läs även: Facebook släpper lathund för att upptäcka ”fake news”
Nu har sajten Propublica visat på andra problem i Facebooks hantering av annonser.
Enligt sajten har Facebook låtit annonsörer rikta sina annonser specifikt till personer som har visat ett intresse för ämnen som “Jew hater,” “How to burn jews,” or, “History of ‘why jews ruin the world’”, skriver Propublica.
Enligt Propublica ska problemet vara att det automatiska annonssystemet inte flaggade för den typen av riktade annonser. Sajten testade Facebook genom att spendera 30 dollar på tre sponsrade inlägg för den gruppen av personer och Facebook godkände alla tre inom 15 minuter.
Efter att sajten påpekat problemet för Facebook har techjätten, med 2 miljarder användare, tagit bort de kategorier som gör det möjligt att vända sig direkt till antisemitiska personer. Bolaget uppger även att de jobbar för att förhindra att liknande situationer uppkommer.
Facebook är inte det enda techbolaget som har hamnat i blåsväder för antisemitisk propaganda. I slutet av mars i år drabbades Google av något av en omvänd situation. Annonsörerna hotade då med bojkott efter att deras reklam synts i samband med extremistiskt innehåll på Youtube.