Det har snart gått ett år sedan Addressya tog hem vinsten på Di Digitals pitchevent Female Founders. Sedan dess har grundarna Karoline Beronius och Maria Cheadle lanserat adresstjänsten i Rwanda och har 80 000 registrerade användare.
Bolaget har i dag tolv personer i sitt team med anställda, konsulter och praktikanter i Stockholm. Utöver det har man en kollega på plats i Uganda, en i Rwanda och en i Indien. Förra året när Addressya vann Female Founders pitchevent var de fem personer.
”Vi befinner oss i en spännande fas och håller på att rekrytera fler medarbetare. I Stockholm söker vi främst utvecklare och några är redan på ingång”, säger Karoline Beronius, som är Addressyas vd.
Personalstyrkan kommer från tio olika länder, och består av tio kvinnor och fem män.
”Det faktum att vi jobbar med något som inte fungerar så bra i många länder gör att flera har sökt sig till oss för att de känner igen sig”, säger Karoline Beronius.
Det ger en kvalitetsstämpel på det man gör.
Enligt beräkningar finns det i dag fyra miljarder människor i världen som saknar en adress. I Addressyas tjänst kan användarna registrera en exakt adress för att få tillgång till olika produkter och tjänster.
Idén till Adressya föddes 2014 då Karoline Beronius arbetade på en organisation som utvecklade e-hälsolösningar för vårdcentraler i Uganda. Där var det var i många fall svårt att följa upp barnens vaccinationsprogram eftersom de varken var registrerade eller hade en adress.
Adresstjänsten bygger på Googles karttjänster och är gratis för privatpersoner. Bolaget har också lanserat tjänsten ”Addressing as a Service”, som riktar sig till företag som är beroende av adresser för att leverera varor och tjänster. Teamet jobbar även på att ta fram en webbapplikation, så att det ska gå enkelt att hoppa på lösningen.
”Bastjänsten är gratis eftersom vi anser att det är en medborgerlig rättighet att ha en adress”, säger Karoline Beronius.
För att finansiera verksamheten har Addressya fått in en ny investering i en runda som ännu inte är stängd. Två av investerarna är affärsänglarna Sverker Thufvesson, vd för riskkapitalbolaget Lancelot Holding, och Johan Andersson, till vardags vd för investeringsbolaget Mellby Gård. Även det privata investeringsbolaget MEL & ME, där Emma Tajiou är VD, har investerat.
Hur mycket pengar som har kommit in hittills vill dock Karoline Beronius inte avslöja. Enligt Bolagsverket handlar det om drygt 7 miljoner kronor.
Tidigare har Addressya fått investeringar på 4 miljoner kronor från Mercator International och KTH Holding samt 1,2 miljoner kronor från Vinnova.
”Vi jobbar på en osäker marknad som inte är strukturerad. Men jag är optimistisk kring att bolaget ska bli lönsamt och det är samtidigt en marknad som utvecklas väldigt snabbt”, säger Karoline Beronius.
Förutom Female Founders så kom även Addressya tvåa i en europeisk tävling för entreprenörer förra året, och hon tycker att det har gett avtryck både bland investerare och personal.
”På något sätt ger sådant här en kvalitetsstämpel på det man gör”, säger hon.
Läs också: Hon tog hem storvinsten på Female Founders i New York
Under våren är Addressya med i ett tyskt acceleratorprogram som heter Man Impact Accelerator. Det anordnas av Scanias motsvarighet i Tyskland, Man Truck & Bus och investeringsfonden Yunus Social Business. En av mentorerna är Muhammad Yunus, som fick Nobels fredspris 2006 ”för deras ansträngningar att skapa ekonomisk och social utveckling underifrån”, enligt hemsidan för Nobelpriset.
I programmet möts bolagen för temaveckor i olika länder, och får möjlighet att gå igenom hela sin organisation. Karoline Beronius hoppas också att det ska ge möjlighet för att Addressya att jobba med fler forskare.
”Vi vill titta på vad som händer när fler får en etablerad plats i samhället och koppla på forskningen för att validera värdet av tjänsten och påverkan på individ, företag och samhälle”, säger hon.
Har du något råd till dem som kommer att pitcha på Female Founders?
”Jag tycker att man ska ta chansen att förbereda sig ordentligt. Det är bra träning och man får en möjlighet att lyfta blicken och se att allt hänger ihop. Jag brukar pitcha för ett tomt rum eller inför min medgrundare och mina medarbetare. Jag brukar också be dem att grilla mig med möjliga juryfrågor. På så sätt känner jag mig även förberedd på det oväntade och kan lugnt fokusera på att njuta av evenemanget och prata med de andra deltagarna.”
Läs också: Är du framtidens techstjärna? Sök till pitchtävlingen på Female Founders 2020