Hoppa till innehållet

Fick 700 ordrar på en minut – lade ner sin e-handel

Testar man på e-handel kan det sluta med att man får stå och koka kola i 250 arbetstimmar. Det är åtminstone konditorn My Feldts erfarenhet. ”Vi sålde 700 lådor på 59 sekunder. När vi såg det tog vi bort hela webbshoppen i panik”, säger hon till Di Digital.

My och Johan Feldt som äger Feldts bröd och konfekt i Halmstad
My och Johan Feldt som äger Feldts bröd och konfekt i HalmstadFoto: Feldts bröd och konfekt

Det sex år gamla surdegsbageriet Feldts Bröd och konfekt, som My Feldt äger tillsammans med Johan Feldt, säljer inte över nätet. Den som vill köpa bröd, bullar eller kola får helt enkelt ta sig till bageriet som ligger i Halmstad och har sex anställda.

Men på Instagram har bageriet och My Feldts eget konto tillsammans över 50 000 följare.

”Folk har blivit sugna på våra grejer genom Instagram. Det är jättemånga som har velat få varor skickade. Men vi har alltid sagt nej”, säger hon till Di Digital.

Till julen anställde de en extra person bara för att koka kola.

”Då började man känna paniken lite som egenföretagare. Kommer det här verkligen att gå runt? Så vi tänkte att, äsch, vi skickar väl ute några lådor med kola på nätet så blir alla glada.”

Läs även: Icas e-handel går över miljarden 

Genom en tillfällig webbshop var tanken att de i fyra omgångar skulle sälja hundra lådor åt gången med sin egentillverkade kola, som är en tålig produkt som de kände att de vågade skicka.

”Sen började vi locka folk på Instagram med att kolorna snart skulle släppas, och vi berättade att det bara fanns 100 lådor”, säger hon och fortsätter:

”Problemet var att det var så många som gick in samtidigt att shoppen inte hann registrera att lådorna tog slut. Vi sålde 700 stycken på 59 sekunder. När vi såg det tog vi bort hela webbshoppen i panik.”

Den här motvilliga e-handelssuccén i Halmstad var E-handel.se först med att berätta om.

My Feldt säger att hon blev förkrossad över att de sålt för mycket:

”Vi visste att det skulle ta många timmar för oss att göra 700 lådor med fem stycken kolor i varje.”

Kolorna som fick Feldts bröd och konfekt att stänga ned sin webbshop.
Kolorna som fick Feldts bröd och konfekt att stänga ned sin webbshop.Foto: Feldts bröd och konfekt

Hur mycket jobb är det?

”Vi gör ju allt för hand. När du gör kola kan du koka max 120 stycken åt gången och det tar 40 minuter. Sen ska det packas och skäras.”

Att få tag i tillräckligt många kuvert var också ett problem. Men kunderna hade redan betalat.

”Det satt 140 000 kronor på ett konto. Vi tänkte att vi inte kunde börja återbetala, när vi lockat så länge. Så det var bara att börja koka.”

Fem personer fick ställa sig och koka kola hela dagarna för att få ihop det.

Läs även: Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätte 

”Det är klart att det är kul att det finns en sån kraft. Sen kan du tänka dig i den värsta julruschen du har, där du knappt håller ihop, att börja koka kola i 250 timmar. Det höll på att ta knäcken på oss. Samtidigt stod det en lång kö i butiken. Det var en skräckblandad förtjusning.”

Någon särskilt bra affär blev den tillfälliga webbshoppen inte eftersom marginalerna är låga.

”Det blev inte jättemycket över”, säger My Feldt.

Även i den fysiska butiken säljer kolorna bra.

”Det har blivit en hype kring kola. Nu känns det som att alla vill ha kola. Annars är det jämnt race mellan bröd och bullar.”

Är ni inte sugna på att skaffa en e-handel efter detta?
”Mig lockar en webbshop absolut inte. Jag vet att det låter jättekonstigt. Men man måste inte sälja bara för att det finns en efterfrågan. Det är fint att få vara en motpol och värna om det man har. Men andra delar av personalen kanske är sugna.”

Läs även: Deras e-handel gör 46 miljoner i vinst – efter fyra år 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera