Hoppa till innehållet

Fler svenskar köper sin nya bil helt digitalt – utan inspektion

Allt fler svenskar är redo att köpa sin via nätet, utan att inspektera fordonet. Hos Wayke, som är en handelsplats för begagnade bilar, har den digitala försäljningen ökat explosionsartat i år. Och Volvo Cars siktar självt på att sälja 50 procent online vid år 2025. 

Martin Fransson är vd på Wayke.
Martin Fransson är vd på Wayke.Foto: TT och press.

Enbart fyra köp hade genomförts helt via nätet fram till och med att coronaviruset spred sig till Sverige i början av 2020. Sedan dess har onlineförsäljningen på Waykes plattform kommit upp till 1 000 begagnade bilar.

”På vår marknadsplats har vi haft möjligheten till att köpa bil online sedan över ett år tillbaka. Bilhandlarna som aktiverar den tjänsten var relativt få då, men i och med pandemin växte det här enormt. Sedan har kundens beteende ändrats väldigt snabbt”, säger Martin Fransson, vd på Wayke.

Antalet bilar som finns tillgängliga för helt digitala köp på Waykes plattform har tiodubblats – och utgör nu 28 procent av det totala utbudet. 

I en konsumentundersökning från Wayke svarade 63 procent av deras kunder att sannolikheten är stor att de skulle köpa sin bil online, vilket är en ökning från tidigare.

”Vi visste att konsumenterna var hyfsat redo att även kunna tänka sig att köpa sin bil online. Men vi trodde att det skulle vara en längre process till den nivån vi är på idag. Under pandemin har vi tagit ett kliv på två till tre år”, säger Martin Fransson.

Läs mer: Bilhandlarna skulle utmana Blocket – tvärvänder efter att ha bränt 100 miljoner 

Även vad gäller nyförsäljning av bilar märks trenden med helt digitala köp av tydligt, både hos Toyota och hos Volvo. Volvo vittnar också om att allt fler tecknar leasingavtal och köper begagnade bilar digitalt. 

Ökningen sker från låga nivåer, men väntas fortsätta vidare mot väldigt höga höjder.

Vår globala ambition är att 50 procent av försäljningen ska vara online år 2025

”Ur ett strategiskt perspektiv ser vi en ökad onlineförsäljning som mycket viktigt, eftersom våra kunder kommer att efterfråga det i en stor utsträckning. Vår globala ambition är att 50 procent av försäljningen ska vara online år 2025”, säger Karin Wik, pr- och kommunikationsansvarig på Volvo Cars VOLCAR B +0,63%Dagens utveckling

Enligt Waykes undersökning är snäppet fler konsumenter, 55 procent, mer benägna att köpa en begagnad bil än en ny bil över nätet. Nyckeln för att sänka barriärerna för köp är att erbjuda en bra digital upplevelse, uppger samtliga aktörer.

”Hela upplevelsen när man ska köpa något, speciellt bilar, bygger på att man får bra information om produkten. Som bilhandlare är man extra noga med foton och beskrivning av fordonet. Detaljerna är A och O för att få en transparent upplevelse”, säger Martin Fransson.

En annan sak som är viktig, enligt Martin Fransson, är att kunderna som handlar online förväntar sig hemleveranser oavsett produkt. Därför måste även bilförsäljare erbjuda det, menar han.

När det kommer till vilka som köper sina bilar på nätet har en grupp i samhället stuckit ut.

Man kan ha en förutfattad mening om att de inte är lika digitala

”Det som är lite förvånande är att 55-plus står för en lite större andel. Man kan ha en förutfattad mening om att de inte är lika digitala, men uppenbarligen har de tagit enorma kliv i år”, berättar Martin Fransson.

Generellt är konsumenter mer öppna för att göra dyra köp på nätet numera, enligt en ny undersökning från Paypal. Uppfattningen bland bilförsäljarna är att en kombination av fysiska och digitala plattformar är den rätta vägen framåt.

”Bilköpet flyttar mer och mer online, men det viktigaste är att man kan erbjuda både en digital och en analog lösning. Man kanske inte trycker på sista klicket på en hemsida, utan kommer till handlaren och gör det. Men att det är en bra upplevelse oavsett är viktigt”, säger Martin Fransson.  

Läs mer: Amazon tros orsaka ”butiksdöd” bland svenska nätbutiker 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera