Enbart fyra köp hade genomförts helt via nätet fram till och med att coronaviruset spred sig till Sverige i början av 2020. Sedan dess har onlineförsäljningen på Waykes plattform kommit upp till 1 000 begagnade bilar.
”På vår marknadsplats har vi haft möjligheten till att köpa bil online sedan över ett år tillbaka. Bilhandlarna som aktiverar den tjänsten var relativt få då, men i och med pandemin växte det här enormt. Sedan har kundens beteende ändrats väldigt snabbt”, säger Martin Fransson, vd på Wayke.
Antalet bilar som finns tillgängliga för helt digitala köp på Waykes plattform har tiodubblats – och utgör nu 28 procent av det totala utbudet.
I en konsumentundersökning från Wayke svarade 63 procent av deras kunder att sannolikheten är stor att de skulle köpa sin bil online, vilket är en ökning från tidigare.
”Vi visste att konsumenterna var hyfsat redo att även kunna tänka sig att köpa sin bil online. Men vi trodde att det skulle vara en längre process till den nivån vi är på idag. Under pandemin har vi tagit ett kliv på två till tre år”, säger Martin Fransson.
Läs mer: Bilhandlarna skulle utmana Blocket – tvärvänder efter att ha bränt 100 miljoner
Även vad gäller nyförsäljning av bilar märks trenden med helt digitala köp av tydligt, både hos Toyota och hos Volvo. Volvo vittnar också om att allt fler tecknar leasingavtal och köper begagnade bilar digitalt.
Ökningen sker från låga nivåer, men väntas fortsätta vidare mot väldigt höga höjder.
Vår globala ambition är att 50 procent av försäljningen ska vara online år 2025
”Ur ett strategiskt perspektiv ser vi en ökad onlineförsäljning som mycket viktigt, eftersom våra kunder kommer att efterfråga det i en stor utsträckning. Vår globala ambition är att 50 procent av försäljningen ska vara online år 2025”, säger Karin Wik, pr- och kommunikationsansvarig på Volvo Cars VOLCAR B +0,63%Dagens utveckling.
Enligt Waykes undersökning är snäppet fler konsumenter, 55 procent, mer benägna att köpa en begagnad bil än en ny bil över nätet. Nyckeln för att sänka barriärerna för köp är att erbjuda en bra digital upplevelse, uppger samtliga aktörer.
”Hela upplevelsen när man ska köpa något, speciellt bilar, bygger på att man får bra information om produkten. Som bilhandlare är man extra noga med foton och beskrivning av fordonet. Detaljerna är A och O för att få en transparent upplevelse”, säger Martin Fransson.
En annan sak som är viktig, enligt Martin Fransson, är att kunderna som handlar online förväntar sig hemleveranser oavsett produkt. Därför måste även bilförsäljare erbjuda det, menar han.
När det kommer till vilka som köper sina bilar på nätet har en grupp i samhället stuckit ut.
Man kan ha en förutfattad mening om att de inte är lika digitala
”Det som är lite förvånande är att 55-plus står för en lite större andel. Man kan ha en förutfattad mening om att de inte är lika digitala, men uppenbarligen har de tagit enorma kliv i år”, berättar Martin Fransson.
Generellt är konsumenter mer öppna för att göra dyra köp på nätet numera, enligt en ny undersökning från Paypal. Uppfattningen bland bilförsäljarna är att en kombination av fysiska och digitala plattformar är den rätta vägen framåt.
”Bilköpet flyttar mer och mer online, men det viktigaste är att man kan erbjuda både en digital och en analog lösning. Man kanske inte trycker på sista klicket på en hemsida, utan kommer till handlaren och gör det. Men att det är en bra upplevelse oavsett är viktigt”, säger Martin Fransson.
Läs mer: Amazon tros orsaka ”butiksdöd” bland svenska nätbutiker