Hoppa till innehållet

Foodora spår miljardomsättning

Matleverantören Foodora ökar sin omsättning explosionsartat och spår att den landar på 1,4 miljarder kronor i år. Nu expanderar det Delivery Hero-ägda bolaget till fler svenska städer.

Felipe Gutierrez är Sverigechef Foodora, som sysslar med hemleveranser från lyxkrogar.
Felipe Gutierrez är Sverigechef Foodora, som sysslar med hemleveranser från lyxkrogar.Foto: Caroline Eriksson

Delivery Hero-ägda Foodora har varit verksamma i Stockholm sedan förra sommaren och erbjuder en hemleveranser av mat från cirka 300 restauranger i Stockholm och Göteborg. Förutom i Sverige finns företaget i nio andra länder däribland Tyskland, Nederländerna och Frankrike. 

Och tjänsten har blivit populärare med tiden. Nu spår företaget att omsättningen kommer att nå 1,4 miljarder kronor på årsbasis.

”Efter en start­up­fas där vi finslipade affärsmodellen och lärde oss vad som är viktigt för kunderna, våra samarbetspartners och investerare når vi nu 150 miljoner euro i omsättning räknat på årsbasis. Det gör oss 100 gånger större än för bara ett år sedan, säger Rodrigo Sampaio, en av Foodoras två koncernchefer i Berlin, i ett skriftligt meddelande.

Läs även: Fulspel när mat-appar krigar om krogar

Foodora kan inte gå ut med den officiella omsättningen för 2015 ännu men uppger att bolaget har en tillväxt på 25 procent på månadsbasis. Delivery Hero-bolaget, som slåss om samma kunder som finska Wolt, vill nu expandera till fler svenska städer. 

”Vi har funnits i Sverige i ganska exakt ett år och det har verkligen varit händelserikt. Vi har redan fler än 300 partnerrestauranger och 350 cykelbud och vi tog över marknaden på rekordtid. Nu fortsätter vi att expandera kraftigt”, säger Felipe Gutierrez, VD foodora Sverige.

Bolaget vill ännu inte uppge vilka städer det rör sig om men man uppger att man ska lansera i större svenska städer med start i september.

Läs även: Finska succéappen Wolt lanseras i Stockholm

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera