Delivery Hero-ägda Foodora har varit verksamma i Stockholm sedan förra sommaren och erbjuder en hemleveranser av mat från cirka 300 restauranger i Stockholm och Göteborg. Förutom i Sverige finns företaget i nio andra länder däribland Tyskland, Nederländerna och Frankrike.
Och tjänsten har blivit populärare med tiden. Nu spår företaget att omsättningen kommer att nå 1,4 miljarder kronor på årsbasis.
”Efter en startupfas där vi finslipade affärsmodellen och lärde oss vad som är viktigt för kunderna, våra samarbetspartners och investerare når vi nu 150 miljoner euro i omsättning räknat på årsbasis. Det gör oss 100 gånger större än för bara ett år sedan, säger Rodrigo Sampaio, en av Foodoras två koncernchefer i Berlin, i ett skriftligt meddelande.
Läs även: Fulspel när mat-appar krigar om krogar
Foodora kan inte gå ut med den officiella omsättningen för 2015 ännu men uppger att bolaget har en tillväxt på 25 procent på månadsbasis. Delivery Hero-bolaget, som slåss om samma kunder som finska Wolt, vill nu expandera till fler svenska städer.
”Vi har funnits i Sverige i ganska exakt ett år och det har verkligen varit händelserikt. Vi har redan fler än 300 partnerrestauranger och 350 cykelbud och vi tog över marknaden på rekordtid. Nu fortsätter vi att expandera kraftigt”, säger Felipe Gutierrez, VD foodora Sverige.
Bolaget vill ännu inte uppge vilka städer det rör sig om men man uppger att man ska lansera i större svenska städer med start i september.