Först skogsbränder i Australien och sedan coronautbrott.
Di Digital har tidigare rapporterat om den ökade efterfrågan av företaget Airinums designade andningsmasker som kostar upp till drygt 700 kronor. Men den senaste tiden har bolagets lager stått tomma.
”Det har varit snustorrt från mitten av februari”, säger bolagets vd Alexander Hjertström.
I väntan på nya leveranser från tillverkningen i Kina har kunder kunnat skriva upp sig på en väntelista på Airinums hemsida. Varje dag har listan blivit längre, med brett intresse från hela världen.
”Det är en extremt tråkig situation, men det är nu vi verkligen behövs.”
I Kina är produktionen av maskerna åter igång, men bolaget räknar med vissa fortsatta utmaningar på logistiksidan.
”I början av april får vi in mer produkter och sedan förhoppningsvis kommer nästa till början av sommaren. Vi gör vad vi kan med våra resurser för att få fram så mycket produkter som möjligt.”
Den nya leveransen innehåller tiotusentals andningsmasker, men de väntas ta slut på några dagar. Alexander Hjertström är dock glad åt lite aktivitet i företaget igen.
”Det är inte kul att driva produktbolag utan produkter, speciellt inte när vi hela tiden får så fin feedback av människor som använder dem och som känner sig säkrare i dem. Senast i går så rockade fashionikonen Marc Jacobs vår mask på Instagram och Gwyneth Paltrow hade en när hon flög från London till Paris, sådana influerare driver ju ytterligare upp efterfrågan i sådana här tider.”