Hoppa till innehållet

Svenska duons andningsmasker slutsålda efter coronaviruset

Naturkatastrofer och virus har fått försäljningen av andningsmasker att skjuta i höjden. Den oväntade ökningen har sålt slut på Airinums lager. 

Försäljningen av andningsmasker ökar för Airinums grundare Alexander Hjertström och Fredrik Kempe.
Försäljningen av andningsmasker ökar för Airinums grundare Alexander Hjertström och Fredrik Kempe.Foto: Joey Abrait

Det svenska företaget Airinum tillverkar andningsmasker som filtrerar bort partiklar från luften vi andas in. Under januari har de sålt omkring tio gånger mer än de hade planerat för. 

Försäljningen började öka redan i slutet av förra året som en följd av höga halter luftföroreningar i Sydostasien. Bränderna i Australien öppnade även upp för en ökad försäljning på den marknaden. 

När coronaviruset sedan började spridas tog lagret av andningsmasker slut. 

”Vi hade räknat med att vårt lager skulle räcka fram tills efter sommaren men nu är det slut”, säger Alexander Hjertström, vd och medgrundare på Airinum. 

Den ökade försäljningen ser företaget som någonting positivt. Men det skapar också nya utmaningar för dem att hinna tillverka tillräckligt många masker när efterfrågan ökar. På Airinums hemsida står det nu att lagret är slut fram till april men Alexander Hjertström hoppas på att nya produkter ska komma in redan tidigare. Under tiden finns en väntelista där intresserade kan skriva upp sig för att få en mask när de finns i lager igen.

”Det är två sidor av ett mynt. Å ena sidan har försäljningen verkligen tagit fart men det är självklart svårt för ett företag när det svänger så snabbt. Å andra sidan kostar det varenda dag vi inte säljer för att vi har ett tomt lager”, säger Alexander Hjertström. 

En utmaning för Airinum är att de tillverkar sina andningsmasker i Kina. Utbrottet av coronaviruset har skapat många svårigheter. Ledigheten kring det kinesiska nyåret har förlängts och flera transportvägar med bland annat tåg och flyg ställs in. 

”Vi har redan producerat en del. Men stängda transportvägar gör det svårt för oss att lova våra kunder att vi ska få fram fler masker. Det är inte ett problem bara för oss utan alla drabbas av stora förseningar”, säger Alexander Hjertström. 

Efterfrågan på andningsmasker varierar mycket. Det gör att försäljning blir ojämn med toppar vid olika händelser som exempelvis klimatkatastrofer. Utmaningen blir att väga av hur mycket företaget ska hålla i lager. Det kan vara en fördel att sitta på ett stort lager när sådana händelser uppstår. 

”Skillnaden mot exempelvis ett klädföretag är att deras kollektioner tappar i värde efter en tid. När en kollektion är såld är det som är kvar i lager inte värt mycket. Våra produkter är inte kopplade till säsong på samma sätt och kan därför vara relevanta i flera år. Det gör att vi kan hålla större lager”, säger Alexander Hjertström. 

Alexander Hjertström och Fredrik Kempe har tömt sitt lager.
Alexander Hjertström och Fredrik Kempe har tömt sitt lager.Foto: Joey Abrait

Läs mer: Svenska startups gör affär på pollenallergiker

Men det är inte bara i samband med utbrott av virus och naturkatastrofer som försäljningen ökar. Enligt bolagets senaste inlämnade bokslut för 2018 omsatte Airinum omkring 8,3 miljoner kronor och gick med en förlust på omkring 6,4 miljoner kronor. Alexander Hjertström kan inte uppge de exakta siffrorna för bokslutet 2019 men antyder att omsättningen nästan fördubblats. Ökade luftföroreningar och medvetenheten kring det gör att efterfrågan på andningsmasker blir större. 

”Jag skulle säga att det egentligen är farligare att vara utsatt för luftföroreningar under en längre period. Men på kort sikt blir coronaviruset mer märkbart och människor blir mer skärrade av det, säger Alexander Hjerström. 

Det är bevisat att Airinums andningsmasker filtrerar bort mycket små partiklar och skyddar mot luftföroreningar. Men det finns få studier som kan visa att maskerna skulle ge ett skydd mot spridning av virus.

”Vi kan inte gå ut och lova något men vi har det som läkarna rekommenderar. Våra masker är behandlade med ett anti- bakteriellt material som ökar skyddsnivån. Sitter masken ordentligt ska den ge ett bra skydd”, säger Alexander Hjerström. 

Läs mer: De tar in 12 miljoner för sina andningsmasker 

Även svenska Mölnlycke levererar ansiktsmasker för professionellt bruk och ser en starkt ökad efterfrågan. 

”Vi arbetar just nu nära våra kunder för att säkerställa att de har tillgång till den utrustning de behöver för sitt viktiga arbete”, meddelar Mölnlyckes pressansvariga Jenny Johansson.

”Vi kan bekräfta att den höga efterfrågan gör att det är hårt tryck i produktionsledet nu, men att vi fortsätter leverera till våra kunder enligt plan.”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera