Hoppa till innehållet

Från könssjukdomar till coronatester – så vände utmanaren förlust till mångmiljonvinst

Dynamic Code har sett en raketartad utveckling under coronapandemin. Under 2020 ökade diagnos- och hälsotestsbolaget omsättningen med över 1 400 procent till 278 miljoner kronor, från 18 miljoner föregående år. Samtidigt landade vinstmarginalen kring 50 procent. ”Vi fick jobba extremt hårt,” säger Louise Nylén, vd för Dynamic Code.

Louise Nylén är vd för Dynamic Code.
Louise Nylén är vd för Dynamic Code.Foto: Pressbild/Jesper Frisk

Ett avtal med Folkhälsomyndigheten står för merparten av ökningen och utgör 246 miljoner kronor av den totala omsättningen. Intäkterna som avtalet genererat har skapat möjligheter framåt för produktutveckling, expansion och internationalisering, uppger bolaget.

Dynamic Code lyckades under 2020 också vända en förlust på 19 Mkr för 2019 till ett positivt rörelseresultat om hela 139 Mkr, vilket innebär en vinstmarginal på 50 procent.

”Det var ett år då vi fick jobba extremt hårt och agera och leverera i en väldigt hög takt för att kunna möta det behov av testning som eskalerade under andra halvåret”, säger Louise Nylén, vd för Dynamic Code, i ett uttalande.

Pandemin har påskyndat digitaliseringen av vården och Dynamic Codes egenutvecklade PCR-test för covid-19 blev en del av den nationella storskaliga testningen under överseende av Folkhälsomyndigheten. 

Bolaget har under delar av året stått för 10–15 procent av Sveriges totala testkapacitet vad gäller covid-19. I dagsläget har Dynamic Code kapacitet att utföra 50 000 PCR-analyser i veckan åt Folkhälsomyndigheten.

Trots stort fokus på att hantera tester för covid-19 kunde Dynamic Code också växa sin kärnaffär med 70 procent. Några exempel på produkter som vuxit under året är självprovtagningskit för klamydia, bakteriell vaginos, hud- och nagelsvamp och halsfluss. 

I takt med att pandemin avtar kommer Dynamic Code att fokusera på sina övriga tester för precisionsdiagnostik inom primärvården och förebyggande hälsa, säger Louise Nylén. 

”Digitaliseringen av vården har tagit stora kliv fram under året. Många diagnoser kräver ett säkert testsvar för att kunna ställas och det kan vi erbjuda utan att man behöver utföra ett fysiskt besök.”

Läs också: Covidtestbolaget gör topprekryteringar – två chefer lämnar bolaget 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera