Hoppa till innehållet

Från könssjukdomar till coronatester – så vände utmanaren förlust till mångmiljonvinst

Dynamic Code har sett en raketartad utveckling under coronapandemin. Under 2020 ökade diagnos- och hälsotestsbolaget omsättningen med över 1 400 procent till 278 miljoner kronor, från 18 miljoner föregående år. Samtidigt landade vinstmarginalen kring 50 procent. ”Vi fick jobba extremt hårt,” säger Louise Nylén, vd för Dynamic Code.

Louise Nylén är vd för Dynamic Code.
Louise Nylén är vd för Dynamic Code.Foto: Pressbild/Jesper Frisk

Ett avtal med Folkhälsomyndigheten står för merparten av ökningen och utgör 246 miljoner kronor av den totala omsättningen. Intäkterna som avtalet genererat har skapat möjligheter framåt för produktutveckling, expansion och internationalisering, uppger bolaget.

Dynamic Code lyckades under 2020 också vända en förlust på 19 Mkr för 2019 till ett positivt rörelseresultat om hela 139 Mkr, vilket innebär en vinstmarginal på 50 procent.

”Det var ett år då vi fick jobba extremt hårt och agera och leverera i en väldigt hög takt för att kunna möta det behov av testning som eskalerade under andra halvåret”, säger Louise Nylén, vd för Dynamic Code, i ett uttalande.

Pandemin har påskyndat digitaliseringen av vården och Dynamic Codes egenutvecklade PCR-test för covid-19 blev en del av den nationella storskaliga testningen under överseende av Folkhälsomyndigheten. 

Bolaget har under delar av året stått för 10–15 procent av Sveriges totala testkapacitet vad gäller covid-19. I dagsläget har Dynamic Code kapacitet att utföra 50 000 PCR-analyser i veckan åt Folkhälsomyndigheten.

Trots stort fokus på att hantera tester för covid-19 kunde Dynamic Code också växa sin kärnaffär med 70 procent. Några exempel på produkter som vuxit under året är självprovtagningskit för klamydia, bakteriell vaginos, hud- och nagelsvamp och halsfluss. 

I takt med att pandemin avtar kommer Dynamic Code att fokusera på sina övriga tester för precisionsdiagnostik inom primärvården och förebyggande hälsa, säger Louise Nylén. 

”Digitaliseringen av vården har tagit stora kliv fram under året. Många diagnoser kräver ett säkert testsvar för att kunna ställas och det kan vi erbjuda utan att man behöver utföra ett fysiskt besök.”

Läs också: Covidtestbolaget gör topprekryteringar – två chefer lämnar bolaget 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera