Hoppa till innehållet

Från könssjukdomar till coronatester – så vände utmanaren förlust till mångmiljonvinst

Dynamic Code har sett en raketartad utveckling under coronapandemin. Under 2020 ökade diagnos- och hälsotestsbolaget omsättningen med över 1 400 procent till 278 miljoner kronor, från 18 miljoner föregående år. Samtidigt landade vinstmarginalen kring 50 procent. ”Vi fick jobba extremt hårt,” säger Louise Nylén, vd för Dynamic Code.

Louise Nylén är vd för Dynamic Code.
Louise Nylén är vd för Dynamic Code.Foto: Pressbild/Jesper Frisk

Ett avtal med Folkhälsomyndigheten står för merparten av ökningen och utgör 246 miljoner kronor av den totala omsättningen. Intäkterna som avtalet genererat har skapat möjligheter framåt för produktutveckling, expansion och internationalisering, uppger bolaget.

Dynamic Code lyckades under 2020 också vända en förlust på 19 Mkr för 2019 till ett positivt rörelseresultat om hela 139 Mkr, vilket innebär en vinstmarginal på 50 procent.

”Det var ett år då vi fick jobba extremt hårt och agera och leverera i en väldigt hög takt för att kunna möta det behov av testning som eskalerade under andra halvåret”, säger Louise Nylén, vd för Dynamic Code, i ett uttalande.

Pandemin har påskyndat digitaliseringen av vården och Dynamic Codes egenutvecklade PCR-test för covid-19 blev en del av den nationella storskaliga testningen under överseende av Folkhälsomyndigheten. 

Bolaget har under delar av året stått för 10–15 procent av Sveriges totala testkapacitet vad gäller covid-19. I dagsläget har Dynamic Code kapacitet att utföra 50 000 PCR-analyser i veckan åt Folkhälsomyndigheten.

Trots stort fokus på att hantera tester för covid-19 kunde Dynamic Code också växa sin kärnaffär med 70 procent. Några exempel på produkter som vuxit under året är självprovtagningskit för klamydia, bakteriell vaginos, hud- och nagelsvamp och halsfluss. 

I takt med att pandemin avtar kommer Dynamic Code att fokusera på sina övriga tester för precisionsdiagnostik inom primärvården och förebyggande hälsa, säger Louise Nylén. 

”Digitaliseringen av vården har tagit stora kliv fram under året. Många diagnoser kräver ett säkert testsvar för att kunna ställas och det kan vi erbjuda utan att man behöver utföra ett fysiskt besök.”

Läs också: Covidtestbolaget gör topprekryteringar – två chefer lämnar bolaget 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera