Hoppa till innehållet

Fyra av tio bolag saknar digital strategi

Merparten av svenska bolag ser digitaliseringen som en möjlighet, snarare än ett hot. Samtidigt saknar fyra av tio en tydlig digital strategi, enligt en undersökning som Ipsos gjort på uppdrag av Di.

Fyra av tio svenska näringslivstoppar uppger att deras bolag saknar en digital strategi, visar Di:s undersökning.
Fyra av tio svenska näringslivstoppar uppger att deras bolag saknar en digital strategi, visar Di:s undersökning.Foto: Anna Boström

Generellt sett ligger Sverige långt fram inom den digitaliseringsvåg som just nu sköljer över värden. Bolag som Ericsson, Klarna, King och Spotify har höjt den digitala kompetensen på arbetsmarknaden och Stockholm räknas idag som en av världens främsta nav för nya techbolag.

Idag är ”mjukvaru- och systemutvecklare” det överlägset vanligaste yrket i Stockholms kommun, enligt SCB. Närmare 22.000 personer jobbar inom detta område, vilket är nästan tre gånger så mycket som antalet vårdbiträden i kommunen. 

Även attityden är positiv bland chefer. Tre av fyra ser digitaliseringen som en möjlighet snarare än ett hot, enligt undersökningen ”Näringslivstoppar” som Ipsos gjort på uppdrag av Di.

Trots detta saknar 4 av 10 bolag en konkret digital strategi att möta framtiden med. Mer än hälften, 53 procent, är tveksamma till om en sådan strategi överhuvudtaget behövs.

Svårigheterna brukar uppstå när man ska odla fram nya digitala idéer inom bolaget.

”Jag hade gissat att ännu fler bolag skulle sakna en digital strategi”, säger Tomas Sandén på it- och managementkonsulten Knowit. 

Läs även: Kommentar: Hur skulle ditt företag se ut om du började om idag?

Han jobbar som affärsområdeschef för Knowits managementkonsultdel och hjälper mellanstora och stora bolag som brottas med sin digitala framtid.

”Svenska bolag är generellt duktiga på att utnyttja digitala kanaler för e-handel, elektronisk fakturering och för att kommunicera i sociala medier. Svårigheterna brukar uppstå när man ska odla fram nya digitala idéer inom bolaget”, säger han.

Enligt Tomas Sandén försöker så gott som alla storbolag att öppna för innovativa startupmiljöer inom det egna bolaget. Men få storbolag lyckas få sina digitala satsningar att växa.

”Ofta är problemet att den lilla satsningen har svårt att dra nytta av storbolagets muskler inom produktion, säljorganisation, med mera. Cheferna har även svårt att prioritera en idé som hotar intäkterna och undergräver bolagets legacy-produkter. Samtidigt riskerar man att små digitala konkurrenter växer upp och slår ihjäl delar av ens verksamhet”, säger han.

Ett exempel på ett storbolag som just nu storsatsar digital är Axel Johnson-koncernen. Sedan 2013 gör de bland annat strategiska investeringar genom den egna riskkapitallådan D-ax. De vill undvika att hamna i samma fälla som bankerna, som sett digitala betalbolag som Paypal, Izettle och Klarna ta marknadsandelar från dem i många år.

”Bankerna lägger mängder med pengar på digitalisering. Men tio år efter Klarna startades har man fortfarande inte tagit fram produkter som kan konkurrera ut dem”, säger Tomas Sandén på Knowit.

Vad gäller sektorer är chefer inom ”information och kommunikation” mest positiva till att förändra sin strategi till följd av digitaliseringen. Även hotell och restaurang, handel och finans kan beskrivas som progressiva branscher.

Mest skeptisk till den ”digitala revolutionen” är man i byggbranschen. Här anser 70 procent av cheferna att inte behöver ändra sina strategi på marknaden för att ta tillvara de digitala möjligheterna. Även inom tillverkning och transport är skepsisen hög.

”De stora aktörerna i tillverkningsindustrin är väldigt digitala idag. När de gäller mindre tillverkningsbolag tycker jag de borde bevaka 3D-printer-trenden noga. Produktionsprocesser som tidigare varigt komplicerade kan snabbt bli enkla och relativt billiga”, säger Tomas Sandén på Knowit.

Läs även: Digital revolution väntar byggsektorn

Fotnot: Undersökningen Näringslivstoppar genomfördes av Ipsos på uppdrag av Dagens Industri under 15 – 22 februari 2016. Underlaget är intervjuer med 2.300 av Sveriges mest inflytelserika chefer.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera