Hoppa till innehållet

Google-köpet får Tobii att gasa

Tobiis räds inte Googles intåg på marknaden för ögonstyrning. Istället ökar bolaget investeringarna för att möta marknadens ökade efterfrågan.

Tobiis vd Henrik Eskilsson.
Tobiis vd Henrik Eskilsson.Foto: Claes-Göran Flinck

Googles köp av ögonstyrningsbolaget Eyefluence fick den svenska konkurrenten Tobii att falla med så mycket som fem procent på Stockholmsbörsen i tisdags. Men bolagets vd Henrik Eskilsson skrämms inte av den ökade konkurrensen på eyetrackingområdet.

Läs mer: Tobii faller på börsen efter Google-köp

”Googles köp är ett tydligt tecken på att det finns ett starkt intresse för eyetracking på virtual reality-området. Vi tror att köpet kommer att öka intresset generellt för eyetracking inom VR-industrin”, säger han till Di Digital i samband med bolagets raportsläpp.

Läs mer: Därför kan Google-köpet gynna Tobii

Han tror att vi kommer att se flera produktlanseringar med eyetracking på VR-området under 2017 och 2018.

”Det finns fem områden med väldigt stor potential för eyetracking och VR är ett av dom. Vi tror att de marknader som kommer vara snabbast med att ta till sig eyetracking är PC-gaming och VR. I ett senare skede kommer även automotive, mobila enheter och i förlängningen alla former av datorer”

Under kvartalet har både Dell och Acer lanserat speldatorer med Tobiis eyetracking-teknik.

Läs mer: Tobii dras med miljonförluster – hoppas på spelbranschen

Tobiis tillväxt låg på 12 procent under årets tredje kvartal justerat för valuta. Koncernens rörelseresultat uppgick samtidigt till -11 miljoner kronor under det tredje kvartalet.

Det sammantagna rörelseresultatet från Tobii Dynavox, som utvecklar handikapphjälpmedel, och Tobii Pro, som säljer analysverktyg av ögonrörelser, uppgick till 31 Mkr under kvartalet, jämfört med 28 Mkr samma period förra året.

”Vi har sett en stark försäljningsökning inom Tobii Pro, på 30 procent justerat för valuta. Ökningen har varit bred och omfattar i princip samtliga marknader och produkter. Det tyder på en tilltagande mognad i marknaden för våra analysprodukter”, säger Henrik Eskilsson.

Samtidigt påverkade de ökade investeringarna i Tobii Tech, som fokuserar på utveckling av produkter för konsumentmarknaden, koncernens rörelseresultat negativt med -42 Mkr. Det kan jämföras med -37 Mkr föregående år.

Enligt vd Henrik Eskilsson ökar Tobii investeringarna på området för att svara mot vad han beskriver som det ”kraftigt ökade intresset för eyetracking” inom flera av de segment Tobii riktar in sig mot.

Vad kan ni sätta emot när jättar som Google ger sig in på ögonstyrningsområdet?

”En styrka är att vi är helt och hållet fokuserade på eyetracking och dessutom är en oberoende spelare som har viljan och förmågan att leverera teknologi till många olika tillverkare. Det skiljer oss från större konsumentbolag som ofta utvecklar tekniken för användning i sina egna produkter.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera