Hoppa till innehållet

Grundaren lämnade Tiptapp – vill nå 100 000 med sin reklamapp

It-entreprenören Anders Lövbrand är en av grundarna till den omskrivna återvinningstjänsten Tiptapp. Nu har han gått över till den nystartade reklamappen Swadd – som är i full färd med att ta in mellan 20 och 40 miljoner kronor i kapital.

Tommy Gottberg och Anders Lövbrand tillsammans med appen.
Tommy Gottberg och Anders Lövbrand tillsammans med appen.Foto: Press.

Redan i början av 2018 hoppade Anders Lövbrand av sin operativa roll på Tiptapp, som nyligen hamnat i Stockholms stads skottglugg, även om han fortfarande är delägare i det hajpade bolaget. I stället valde han att kliva in som vd på det nystartade techbolaget Swadd.

”Jag kände att det var ett bra tillfälle att lämna, eftersom vi byggt upp en stark organisation och etablerat oss på allvar i de tre storstäderna. Vi sprang snabbt på Tiptapp, men jag ville bygga upp något från grunden igen med potential att växa ännu fortare”, säger Anders Lövbrand.

Bakom bolaget står även reklamprofilerna Fredrik Blomberg och Tommy Gottberg, samt Billy Öhgren som tidigare jobbat på startupen Bloglovin. 

Tre månader efter lanseringen har Swadd lockat till sig drygt 30 000 användare och dragit in drygt 1 miljon kronor i intäkter.

”Målsättningen är att ha över 100 000 användare när första kvartalet 2019 ska summeras”, säger Anders Lövbrand.

Läs mer: ”Jag har ingen aning var närmaste soptipp ligger” 

Swadd tillhandahåller en egen app som riktar sig mot konsumenter. På plattformen kan företag anpassa sin marknadsföring i quizformat.

”Annonsören har en egen yta som kan fyllas med en film, en gif eller en stilbild. Under finns tre svarsalternativ, där konsumenten i god Tinder-anda ska svajpa fram att de förstått budskapet”, säger medgrundaren Tommy Gottberg.

På så vis skiljer sig Swadd från många andra kanaler som bygger på räckvidd. I dessa fall betalar annonsörerna stora summor pengar för att försöka nå så många personer som möjligt.

”Det kan vara väldigt frustrerande som reklamköpare att sitta och hoppas på att budskapet fäster”, säger Tommy Gottberg.

Om Swadd-användarna svarar fel på frågorna behöver annonsören inte betala för exponeringen och räckvidden. Hittills har ett 30-tal företag köpt utrymme på Swadd – däribland kända varumärken som Blocket, Lantmännen och Max.

Samtidigt är reklamtröttheten kanske större än någonsin i Sverige. Nästan hälften är negativt inställda till reklam, enligt en nylig mätning från Sveriges Annonsörer, särskilt genom e-post, mobilappar och radio.

Läs mer: Medgrundaren talar ut om kommunens Tiptapp-utmanare 

För att råda bot på det får konsumenten 2,50 kronor i ersättning per annonsör de betar av i Swadds app. Belöningen kan hämtas ut genom digitala presentkort hos en rad olika företag.

”Men vi tror att de monetära incitamenten trumfas av spelkänslan. På Swadd sker allt på användarens villkor, vilket inte är fallet när det kommer till affischering på stan eller reklamfilmer i tv-pauser”, säger Tommy Gottberg.

Swadd tjänar sina pengar genom att ta den mellanskillnad som uppstår efter att annonsörerna ersatt konsumenten. Parallellt har bolaget börjat testa tjänsten i Indonesien och Anders Lövbrand nämner USA som en annan potentiell marknad.

Ni valde att lansera en egen app, i stället för att till exempel sälja mjukvaran. Hur ska ni lyckas med att etablera Swadd på marknaden så att annonsörerna får valuta för sina pengar? 

”Än så länge har det inte varit några problem att få in nya användare. Utmaningen är i stället att fylla appen med bra innehåll. Därför jobbar vi hårt med att kroka upp ännu fler annonsörer. Men det är dyrt i början och därför är vi mitt uppe i en större kapitalrunda på 20 till 40 miljoner”, säger Anders Lövbrand.

Under våren 2018 fyllde Swadd på kassan med drygt 5 Mkr. Bland investerarna märks Peter Liljestrand. Han var tidigare storägare i Star Stable (NTL), men sålde i våras stora delar av sitt innehav när Nordisk Film investerade 160 Mkr i spelbolaget. Även Sven Mattsson, tidigare vd på Oriflame, har backat Swadd.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera