Hoppa till innehållet

Grundaren lämnade Tiptapp – vill nå 100 000 med sin reklamapp

It-entreprenören Anders Lövbrand är en av grundarna till den omskrivna återvinningstjänsten Tiptapp. Nu har han gått över till den nystartade reklamappen Swadd – som är i full färd med att ta in mellan 20 och 40 miljoner kronor i kapital.

Tommy Gottberg och Anders Lövbrand tillsammans med appen.
Tommy Gottberg och Anders Lövbrand tillsammans med appen.Foto: Press.

Redan i början av 2018 hoppade Anders Lövbrand av sin operativa roll på Tiptapp, som nyligen hamnat i Stockholms stads skottglugg, även om han fortfarande är delägare i det hajpade bolaget. I stället valde han att kliva in som vd på det nystartade techbolaget Swadd.

”Jag kände att det var ett bra tillfälle att lämna, eftersom vi byggt upp en stark organisation och etablerat oss på allvar i de tre storstäderna. Vi sprang snabbt på Tiptapp, men jag ville bygga upp något från grunden igen med potential att växa ännu fortare”, säger Anders Lövbrand.

Bakom bolaget står även reklamprofilerna Fredrik Blomberg och Tommy Gottberg, samt Billy Öhgren som tidigare jobbat på startupen Bloglovin. 

Tre månader efter lanseringen har Swadd lockat till sig drygt 30 000 användare och dragit in drygt 1 miljon kronor i intäkter.

”Målsättningen är att ha över 100 000 användare när första kvartalet 2019 ska summeras”, säger Anders Lövbrand.

Läs mer: ”Jag har ingen aning var närmaste soptipp ligger” 

Swadd tillhandahåller en egen app som riktar sig mot konsumenter. På plattformen kan företag anpassa sin marknadsföring i quizformat.

”Annonsören har en egen yta som kan fyllas med en film, en gif eller en stilbild. Under finns tre svarsalternativ, där konsumenten i god Tinder-anda ska svajpa fram att de förstått budskapet”, säger medgrundaren Tommy Gottberg.

På så vis skiljer sig Swadd från många andra kanaler som bygger på räckvidd. I dessa fall betalar annonsörerna stora summor pengar för att försöka nå så många personer som möjligt.

”Det kan vara väldigt frustrerande som reklamköpare att sitta och hoppas på att budskapet fäster”, säger Tommy Gottberg.

Om Swadd-användarna svarar fel på frågorna behöver annonsören inte betala för exponeringen och räckvidden. Hittills har ett 30-tal företag köpt utrymme på Swadd – däribland kända varumärken som Blocket, Lantmännen och Max.

Samtidigt är reklamtröttheten kanske större än någonsin i Sverige. Nästan hälften är negativt inställda till reklam, enligt en nylig mätning från Sveriges Annonsörer, särskilt genom e-post, mobilappar och radio.

Läs mer: Medgrundaren talar ut om kommunens Tiptapp-utmanare 

För att råda bot på det får konsumenten 2,50 kronor i ersättning per annonsör de betar av i Swadds app. Belöningen kan hämtas ut genom digitala presentkort hos en rad olika företag.

”Men vi tror att de monetära incitamenten trumfas av spelkänslan. På Swadd sker allt på användarens villkor, vilket inte är fallet när det kommer till affischering på stan eller reklamfilmer i tv-pauser”, säger Tommy Gottberg.

Swadd tjänar sina pengar genom att ta den mellanskillnad som uppstår efter att annonsörerna ersatt konsumenten. Parallellt har bolaget börjat testa tjänsten i Indonesien och Anders Lövbrand nämner USA som en annan potentiell marknad.

Ni valde att lansera en egen app, i stället för att till exempel sälja mjukvaran. Hur ska ni lyckas med att etablera Swadd på marknaden så att annonsörerna får valuta för sina pengar? 

”Än så länge har det inte varit några problem att få in nya användare. Utmaningen är i stället att fylla appen med bra innehåll. Därför jobbar vi hårt med att kroka upp ännu fler annonsörer. Men det är dyrt i början och därför är vi mitt uppe i en större kapitalrunda på 20 till 40 miljoner”, säger Anders Lövbrand.

Under våren 2018 fyllde Swadd på kassan med drygt 5 Mkr. Bland investerarna märks Peter Liljestrand. Han var tidigare storägare i Star Stable (NTL), men sålde i våras stora delar av sitt innehav när Nordisk Film investerade 160 Mkr i spelbolaget. Även Sven Mattsson, tidigare vd på Oriflame, har backat Swadd.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera