Kundhantering genom en molntjänst som samlar funktioner som mejl, forum, chattfunktion och sociala medier under ett och samma tak. Så kan det svenska företaget Kundos affärsidé sammanfattas.
Bolaget grundades 2009 av Björn Lilja, Emil Stenström, Jonatan Larsson samt David Billskog och har i dag växt till 45 anställda med kontor i både Stockholm och Oslo. Bland kunderna finns svenska storföretag som SVT, Arla och Apoteket.
Under 2018 tog Kundo in en mindre runda riskkapital på 8,5 Mkr kronor från Cloud Capital. Utöver det har tillväxten varit självfinansierad, berättar vd:n Rasmus Kjellman.
Läs mer: Profilen efter krispaketet: ”SAS klarar sig – men inte pizzerian på hörnet”
”Det har varit tanken från början. Att bygga upp en affärsmodell och produkter som skapar värde innan man tar in investerare, för att känna sig trygg i att leverera ett stort värde tillbaka”, säger han till Di Digital.
De senaste åren vittnar om en stadig tillväxt. Enligt preliminära siffror från 2019 visade Kundo intäkter på drygt 57 miljoner kronor, och ett rörelseresultat på minus 3,4 Mkr. Det är en mer än fördubblad ökning av omsättningen, som året innan landade på 25 miljoner kronor.
Läs även: Mårder om bolagskrisen: Tvärstopp – men här är ljusglimtarna
Nu känner sig Kundo uppenbarligen redo för nästa steg.
I Kundos första större kapitalrunda investerar Standout Capital knappt 28 miljoner kronor genom en nyemission. Därutöver köper riskkapitalbolaget aktier från tidigare ägare till ett värde om ungefär 22 Mkr. Därmed investerar man totalt 50 Mkr i bolaget.
Standout Capital är grundat av entreprenören Fredrik Arnander, riskkapitalveteranen Klas Hillström och investmentbankiren Erik Wästlund.
”Nu känner vi en trygghet i det värde vi levererar. Nu kan vi växla upp ytterligare”, säger Rasmus Kjellman.
Den nya rundan värderar hela Kundo till 183 Mkr, enligt handlingar från Bolagsverket.
Vad tänker ni om tajmingen, hur är det att ta in pengar mitt i en ekonomisk kris?
”Som bolag känns det vältajmat, så att vi står rejält rustade inför framtiden. Just nu är ju samhället lite upp och ner. Men tittar vi framåt är behovet av digital, effektiv kundservice fortsatt stort”, säger Rasmus Kjellman.
Pengarna ska bland annat gå till att anställa fler utvecklare. Dessutom har man andra stora planer under året.
”Vi har som strategi att vara den ledande digitala kundservice-tjänsten i Norden. I dag finns vi fysiskt i Stockholm och Oslo. Men hela norra Europa ligger runt hörnet”, säger Rasmus Kjellman.
Planen är att gå in på minst en ny marknad under 2020.
Hur påverkar coronavirusets spridning era expansionsplaner?
”Det är helt enkelt för tidigt att säga. Just nu avvaktar vi. Flera länder stänger ju sina gränser just nu, då går det inte ens att åka dit. När det här lugnat ner sig ska vi göra en utvärdering och framför allt titta på hur det här påverkat ekonomin på de olika marknaderna.”