Hoppa till innehållet

Guldregn över Sony Musics artister – delar ut Spotify-vinsten

Sony Music väljer att skänka 6,9 miljarder kronor till sina artister. Guldregnet kommer efter att skivbolagsjätten dumpat hälften av sina aktier i svenska Spotify.

Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och grundare Daniel Ek.Foto: Banfa Jawla

Den globala skivbolagsjätten Sony Music delar nu ut 750 miljoner dollar, motsvarande knappt 6,9 miljarder kronor, till sina artister. Bakgrunden är att musikjätten sålt hälften av sina aktier i Spotify under våren.

Artisterna får inte pengarna jämnt fördelat utan det kommer att variera beroende bland annat på hur deras kontrakt ser ut, rapporterar Variety.

Sony Music ägde 5,7 procent av Spotify i samband med noteringen. När streamingtjänsten lanserades 2008 fick de stora skivbolagen tillsammans köpa en femtedel av aktierna i ett sockrat erbjudande.

Läs mer: ”Absurda kontraster i Daniel Eks spelhörna” 

Börsnoteringen har även inneburit jackpott för Warner Music, som gått ett steg längre och dumpat hela sitt ägande i Spotify för uppskattningsvis 8 miljarder kronor.

Aktieförsäljningarna har utmålats som ett orosmoln för Spotify, som förlitar sig på bra relationer med skivbolagen i förhandlingarna. 

Daniel Ek förnekar dock bestämt att det skulle påverka Spotifys fortsatta möjligheter att distribuera deras musik.

“Skivbolagens ägande har aldrig påverkat förhandlingarna, eftersom det ofta är skivbolagens moderbolag som kontrollerar aktierna. Så nej, det har bara haft en marginell påverkan eftersom de är frikopplade från varandra”, sa Daniel Ek under ett besök i Stockholm i förra veckan.

Läs mer: Daniel Ek: ”Vi kan vara lönsamma i dag” 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera