Hoppa till innehållet

Guldregn över Soundcloud-grundarnas elcykelbolag

Soundclouds grundare Alexander Ljung och Eric Quidenus-Wahlforss lockar 155 miljoner till sitt nya elcykelföretag Dance.

De tre grundarna bakom Dance: Christian Springub, Eric Quidenus-Wahlforss and Alexander Ljung.
De tre grundarna bakom Dance: Christian Springub, Eric Quidenus-Wahlforss and Alexander Ljung.Foto: Nils Hasenau/press.

Endast tre månader efter lanseringen av av sin tjänst tar det Berlinbaserade elcykel-bolaget Dance in 155 miljoner kronor, eller 15 miljoner euro, i riskkapital.

Finansieringsrundan leds av det tyska riskkapitalbolaget HV Holtzbrinck Ventures som varit aktiva i 20 år, och tidigare investerat i bland annat Zalando, Delivery Hero och Flixmobility.

Bakom Dance står musiktjänsten Soundclouds två svenska grundare Alexander Ljung och Eric Quidenus-Wahlforss, samt tysken Christian Springub.

”Målet med Dance är att skapa en global rörelse baserad på ett uppkopplat community av passionerade elcykelförare, vilket i slutändan gör städer mer cykelvänliga och livliga”, säger Eric Quidenus-Wahlforss, som är bolagets vd, i en kommentar.

Alexander Ljung och Eric Quidenus-Wahlforss grundade 2007 musiktjänsten Soundcloud när de båda var studenter från KTH. Bolaget flyttade dock, kort efter starten, sitt huvudkontor till Berlin. 

Tidigare i år gick duon vidare till att starta Dance, med uthyrning av elcyklar i Berlin, vilket Di Digital rapporterade om.

Läs mer: Svenska Soundcloud-grundarna går vidare – startar elcykelbolag 

Affärsidén är att hyra ut elektriska cyklar till användare genom en app med start i Berlin, Tyskland. Kostnaden för tjänsten uppgavs vara 59 euro i månaden, motsvarande cirka 600 kronor, och ger kunden tillgång till en helt egen elcykel. Om den skulle bli stulen eller gå sönder ersätter Dance kunden med ett nytt fordon. 

”Att köpa och äga en elcykel är krångligt. Därför har vi velat skapa en friktionslös prenumerationstjänst för elcyklar, utan startkostnader och med alla kringtjänster inkluderade”, sa Eric Quidenus-Wahlforss då.

Ett antal prominenta investerare har redan då köpt in sig i affärsidén och investerade tidigare under 2020 totalt 4,4 miljoner euro, eller 45 miljoner kronor. Några exempel på delägare är den finska spelmiljardären Ilkka Paananen, som var med och grundare Supercell, och det tyska riskkapitalbolaget Blueyard.

Alexander Ljung är fortfarande styrelseordförande i Soundcloud. Men enligt Di Digitals uppskattning äger duon i dag mycket små andelar av företaget.

Läs mer: Spotify-konkurrent köper in sig i svenska Soundcloud 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera