Teknikbolaget Doctrin grundades 2016 och utvecklar digitala verktyg för sjukvården. Ambitionen är att förbättra vårdkvaliteten och korta vårdköerna med hjälp av artificiell intelligens, AI. Bolaget hjälper även till att ta fram beslutsunderlag som sedan används av läkare.
Efterfrågan har fått ytterligare en skjuts under coronapandemin, enligt finanschefen Carlos Lorente. I årstakt hanterar Doctrin nu runt 1 miljon vårdbesök i Sverige och tjänsten används av närmare 200 vårdenheter.
”Det har varit väldigt intensivt, på ett positivt sätt. Vi har verkligen sett en enormt ökad efterfrågan både från nya och befintliga kunder. Bara under coronaperioden har vi rullat ut våra tjänster på 50 nya vårdenheter, både i Sverige och utomlands, och ökat volymerna på plattformen med 60 procent”, säger Carlos Lorente till Di Digital.
Nu tar bolaget in 83 miljoner kronor i nytt kapital. Swedbank Robur blir ny delägare, men de existerande ägarna Healthcap, Capio och Inbox Capital går också in med mer pengar.
”Kapitalet ska finansiera en fortsatt produktutveckling, för att säkerställa att vår plattform är den i särklass bästa på marknaden. Sedan ska vi också skala upp vår säljavdelning både i Sverige och internationellt”, säger Carlos Lorente.
Processen att ta in nytt kapital verkar ha gått bra trots osäkerheten på finansmarknaden?
”Ja, det känns väldigt roligt att känna förtroende och stöd från både nya investerare och våra befintliga ägare, särskilt i dessa tider när det är svårare att resa kapital”, säger Carlos Lorente.
Läs mer: Doctrins nya duo: ”Kritiken mot digitala vårdbolag är delvis befogad”
Till skillnad från Kry, Doktor.se och Min Doktor erbjuder inte Doctrin själva vården, utan fungerar som en sorts underleverantör.
De två största kunderna i Sverige är de privata vårdkedjorna Capio, som även är delägare, och Praktikertjänst. Tillsammans har de cirka 20 procent av andelarna på primärvårdsmarknaden.
Totalt har Doctrin i dag 19 olika företagskunder i Sverige, Norge och Tjeckien. Förra våren tvingades bolaget dra i handbromsen för sin expansion i utlandet för att minska sina kostnader, men nu planerar bolaget en ny sådan satsning.
”Vi har sett en stor efterfrågan från Storbritannien, som antagligen kommer bli vår nästa marknad. Vi för också dialoger med aktörer i andra länder, men det är viktigt att vi expanderar med rätt partners och kunder.”
Transaktionen sker till en värdering om 239 Mkr, med de nya pengarna inräknade, enligt uppgifter från Bolagsverket. Den summan motsvarar ungefär lika mycket som det externa kapital bolaget tagit in sedan starten för fyra år sedan.
Under 2019 omsatte Doctrin 23,5 Mkr och noterade en förlust på 31 Mkr. Bolaget har i dag drygt 50 anställda som arbetat hemifrån under coronapandemin.
Doctrin vann 2017 års upplaga av pitchtävlingen Di Digital Startup Tour. Grundare av bolaget är Magnus Liungman och Ashkan Labaf.
Läs mer: Vårdgrundaren blev utbränd – fick stöd av Daniel Ek
Magnus Liungman har för Di Digital tidigare berättat om hur han brände ut sig, var sjukskriven i sju månader, och gjorde omstart under hösten 2019. Lyssna på vår podd här, där han berättar om stödet från Spotifys Daniel Ek och vikten att våga tala öppet om motgångar: