Hoppa till innehållet

Guldregn över teknikbolaget – har Sveriges största vårdkedjor på kundlistan

Doctrins ambition är att digitalisera hela den svenska sjukvården och korta vårdköerna. Under coronapandemin har efterfrågan skjutit i höjden – och nu tar bolaget in nytt kapital från bland andra Swedbank Robur.

Doctrins grundare Magnus Liungman, chefläkaren Anna-Karin Edstedt Bonamy, finanschefen Carlos Lorente och vd:n Markus Lundin.
Doctrins grundare Magnus Liungman, chefläkaren Anna-Karin Edstedt Bonamy, finanschefen Carlos Lorente och vd:n Markus Lundin.Foto: Press.
Till vänster: Doctrins vd Markus Lundin och finanschefen Carlos Lorente. Till höger: bolagets grundare Magnus Liungman.
Till vänster: Doctrins vd Markus Lundin och finanschefen Carlos Lorente. Till höger: bolagets grundare Magnus Liungman.Foto: Di.

Teknikbolaget Doctrin grundades 2016 och utvecklar digitala verktyg för sjukvården. Ambitionen är att förbättra vårdkvaliteten och korta vårdköerna med hjälp av artificiell intelligens, AI. Bolaget hjälper även till att ta fram beslutsunderlag som sedan används av läkare.

Efterfrågan har fått ytterligare en skjuts under coronapandemin, enligt finanschefen Carlos Lorente. I årstakt hanterar Doctrin nu runt 1 miljon vårdbesök i Sverige och tjänsten används av närmare 200 vårdenheter.

”Det har varit väldigt intensivt, på ett positivt sätt. Vi har verkligen sett en enormt ökad efterfrågan både från nya och befintliga kunder. Bara under coronaperioden har vi rullat ut våra tjänster på 50 nya vårdenheter, både i Sverige och utomlands, och ökat volymerna på plattformen med 60 procent”, säger Carlos Lorente till Di Digital.

Nu tar bolaget in 83 miljoner kronor i nytt kapital. Swedbank Robur blir ny delägare, men de existerande ägarna Healthcap, Capio och Inbox Capital går också in med mer pengar.

”Kapitalet ska finansiera en fortsatt produktutveckling, för att säkerställa att vår plattform är den i särklass bästa på marknaden. Sedan ska vi också skala upp vår säljavdelning både i Sverige och internationellt”, säger Carlos Lorente.

Processen att ta in nytt kapital verkar ha gått bra trots osäkerheten på finansmarknaden?

”Ja, det känns väldigt roligt att känna förtroende och stöd från både nya investerare och våra befintliga ägare, särskilt i dessa tider när det är svårare att resa kapital”, säger Carlos Lorente.

Läs mer: Doctrins nya duo: ”Kritiken mot digitala vårdbolag är delvis befogad” 

Till skillnad från Kry, Doktor.se och Min Doktor erbjuder inte Doctrin själva vården, utan fungerar som en sorts underleverantör. 

De två största kunderna i Sverige är de privata vårdkedjorna Capio, som även är delägare, och Praktikertjänst. Tillsammans har de cirka 20 procent av andelarna på primärvårdsmarknaden.

Totalt har Doctrin i dag 19 olika företagskunder i Sverige, Norge och Tjeckien. Förra våren tvingades bolaget dra i handbromsen för sin expansion i utlandet för att minska sina kostnader, men nu planerar bolaget en ny sådan satsning.

”Vi har sett en stor efterfrågan från Storbritannien, som antagligen kommer bli vår nästa marknad. Vi för också dialoger med aktörer i andra länder, men det är viktigt att vi expanderar med rätt partners och kunder.”

Transaktionen sker till en värdering om 239 Mkr, med de nya pengarna inräknade, enligt uppgifter från Bolagsverket. Den summan motsvarar ungefär lika mycket som det externa kapital bolaget tagit in sedan starten för fyra år sedan.

Under 2019 omsatte Doctrin 23,5 Mkr och noterade en förlust på 31 Mkr. Bolaget har i dag drygt 50 anställda som arbetat hemifrån under coronapandemin.

Doctrin vann 2017 års upplaga av pitchtävlingen Di Digital Startup Tour. Grundare av bolaget är Magnus Liungman och Ashkan Labaf.

Läs mer: Vårdgrundaren blev utbränd – fick stöd av Daniel Ek 

Magnus Liungman har för Di Digital tidigare berättat om hur han brände ut sig, var sjukskriven i sju månader, och gjorde omstart under hösten 2019. Lyssna på vår podd här, där han berättar om stödet från Spotifys Daniel Ek och vikten att våga tala öppet om motgångar:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera