Twiik (NTL) vill få användaren att må bättre med hjälp av små dagliga utmaningar, särskilt framtagna av livsstilscoacher.
Användaren börjar med att göra ett digitalt livsstilstest i Twiiks app och svarar på frågor om träning, vardagsmotion, kost, stress, alkohol och tobak för att få fram en bild av vad användaren vill förändra och förbättra. Därefter presenteras ett antal program från coacher som är experter på till exempel kost eller träning.
”Livsstilstesterna ger företaget koll på läget med anonymitet på gruppnivå och individen får sin egen profil och kan agera. Vi ger löpande återkoppling och fungerar inte som traditionell företagshälsovård med en årlig undersökning”, säger Anders Gran (NTL), vd för Twiik.
Läs mer: Lifesum: ”Vi växer snabbare än planerat”
Under våren och sommaren har man kört slutna tester med sin företagstjänst där anställda fått tillgång till innehållet i appen. Testerna har lett till en affär med Skanska, som är den första betalande företagskunden.
Anders Gran säger att företag i stor utsträckning har svårt att anamma ny teknik när det kommer till hälsovårdsarbetet.
”Den största utmaningen är att övertyga företag om att de måste bli datadrivna när det kommer till företagshälsovård. Det handlar om att gå från reaktivt till proaktivt. Båda typerna av företagshälsovård behövs, men i dag är företag ofta reaktiva trots att statistik visar att en proaktiv friskvårdssatsning betalar sig om man så bara får ner sjuktalen med någon ynka procent.”
Twiik har i dag en växande användarbas i konsumenttjänsten, men Anders Gran ser att företagsaffären på sikt har en stor potential.
”Branschen för företagshälsovård ger oss en liten klapp på huvudet och tror att man måste känna på saker för att vara relevant. Men det finns en intressant position för oss att ta på företagsmarknaden, som en del i en rörelse där vi och företag som Rechargify står för något nytt.”
Under våren och sommaren har bolaget tagit in 1,6 miljoner kronor från befintliga ägare för produktutveckling och försäljning, men målet är att ta in en större summa under vintern.
”Vi är finansierade nu, men kommer att ta in pengar för att skapa en längre runway och skala upp. Vi har vittring på fler affärer och hemläxan nu är att träffa investerare”, säger Anders Gran.