Hoppa till innehållet

Han ger företagen råd för hur de ska överleva robotrevolutionen

AI-robotar kommer inte att göra oss arbetslösa, i alla fall inte majoriteten av oss. Det anser författaren och den digitala strategichefen Paul Roehrig. Själv förlorade han sitt första jobb till en cd-spelare.

Paul Roehrig är medförfattare till ”What to do when machines do everything”.
Paul Roehrig är medförfattare till ”What to do when machines do everything”.Foto: Jonas Eng.

På grund av utvecklingen av smarta robotar och artificiell intelligens kommer arbetsmarknaden att förändras avsevärt framöver. Åsikterna går däremot isär om vilka jobb och hur många som kommer att försvinna. Även hur bolagen ska överleva en sådan revolution.

Med det som utgångspunkt har Paul Roehrig, tillsammans med sina kollegor Malcolm Frank och Ben Pring på Cognizant, skrivit boken ”What to do when machines do everything”. Men sin titel till trots är boken inte en domedagsprofetia om robotar och artificiell intelligens utan har en närmast positiv inställning till framtiden. Det har även författaren Paul Roehrig när Di Digital träffar honom på Sturebadets konferensavdelning i Centrala Stockholm.

”Många böcker om AI målar upp en dystopisk vision av en framtid där teknik ersatt mänsklig arbetskraft på jobbmarknaden. Och visst, en del arbetsuppgifter kommer att automatiseras men det är bara en del av den stora bilden”, säger Paul Roehrig.

Paul Roehrig är digital strategichef på Cognizant, ett konsultbolag som ger råd till styrelser och bolagsledningar om hur man digitaliserar företagen. 

”I alla affärsmodeller ingår i dag en digital strategi. De frågor vi får handlar inte om 'om' utan snarare om hur lång tid bolagen har på sig att förändra sig och hur de ska använda robotarna i sin verksamhet”, säger Paul Roehrig.

 Att bli digitaliseringsproffs var inte en självklar karriärväg. Som ung utbildade sig Paul Roehrig till journalist men valde tidigt bort den banan till förmån för ett jobb som musiker på Disney World i Florida. 

”Jag jobbade länge som musiker. Men sen blev jag ersatt av en cd-spelare”, säger han och skrattar. 

Att teknisk utveckling minskar behovet av mänsklig arbetskraft för att utföra vissa arbetsuppgifter är inte ett nytt fenomen. Tvärtom. Fenomenet har varit genomgående för flera stora paradigmskiften inom allt från jordbruk till industri. Men enligt Paul Roehrig visar historien att utveckling i stort har lett till förbättringar. 

”Se bara på den industriella revolutionen som förbättrade samhället. På samma sätt kommer AI att förädla existerande jobb men även skapa en helt ny uppsättning av kunskapsjobb inom utbildning, VR och AR samt i helt andra fält.”

Läs mer: Han spår en motreaktion mot teknisk utveckling 

Enligt honom och hans kollegor visar olika uträkningar på att cirka 12 procent av jobben kommer att försvinna. I huvudsakligen handlar det om manuella arbeten.

”Om det enda du kan är repetitiva och automatiserade jobb som att skyffla jord eller köra en snöröjare, då kommer du att få problem”, säger Paul Roehrig. 

Boken som han nu har publicerat vänder sig både till privatpersoner och företag i jakt på mer praktiska råd för hur man hanterar omställningen. 

Men vilka blir då vinnarna vid den digitala omställningen? Enligt Paul Roehrig gynnas de länder som både har ett fungerande rättsystem och ett utbildningssystem som uppmuntrar kreativt tänkande.

Han och medförfattarna bygger sin idé på Richard Floridas omdiskuterade begrepp ”kreativ klass” och förutspår att stadshubbar som Stockholm och London kommer att klara av omvandlingen bra. Men trots att det finns många böcker där ute med olika framtidsscenarier saknades något på marknaden enligt Paul Roehrig – nämligen en självhjälpsbok.

Läs mer: Han gör miljonkonstverk av robotar 

”Vad betyder egentligen den här omställningen för någon som måste ta viktiga affärsbeslut de närmaste åren? Vad är det dem behöver veta? Det är frågor som vi försöker besvara”, säger Paul Roehrig. 

Vilket är det viktigaste tipset?

”Underskatta inte människans uppfinningsförmåga och fantasi. Vi har gång på gång visat att vi kan göra saker man förr inte trodde var möjligt och det kommer vi att fortsätta att göra.” 

 

Vill du läsa mer om hur AI kan förändra arbetsmarknaden?

Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future av Martin Ford
Författaren Martin Ford höjer ett varnande finger för en framtid där robotens samhällspåverkan kan bli monumental om vi inte handlar nu.


Framtidens jobb av Nima Sanandaji och Stefan Fölster
Framtidens jobb gar igenom hur arbetslivet påverkas av den kommande robotrevolutionen och tecknar en bild av hur den nära framtiden troligen kommer att se ut.

Superintelligence av Nick Bostrom

Superintelligens hävdar att om datorerna överträffar mänskliga hjärnor när det kommer till "generell intelligens", då kan den nya "superintelligensen" ersätta människor som den dominerande livsformen på jorden.


The Master Algoritm av Pedro Domingos
I The Master Algoritm ger Pedro Domingos oss en titt inuti de lärande maskiner som driver Google, Amazon och din mobiltelefon. Han sammanställer en ritning för framtida universella lärare - Mästaralgoritmen - och diskuterar vad det kommer att innebära för företag, vetenskap och samhälle.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera