Hoppa till innehållet

Han startar en ny fond – ska in med ”smarta pengar” i nordiska startups

Neil Murray har samlat ihop 50 finansiärer, däribland en partner på Index Ventures, som vill in tidigt i nordiska bolag. Först ut är ett danskt vindenergibolag. ”Vi kan komma in med smarta pengar”, säger Neil Murray.

Foto: Mille Stengaard/Press

Den nordiska startupsektorn attraherar allt mer kapital. Under första halvåret lockade nordiska startups till sig 10 miljarder kronor i kapital, enligt Nordic Tech List – att jämföra med knappt 7 miljarder kronor under samma period 2016.

Det är inte bara större riskkapitalbolag som bidrar till utvecklingen. Allt fler entreprenörer har börjat investera pengar i nya bolag.

Nu har Neil Murray, som står bakom databastjänsten The Nordic Web, samlat drygt 50 finansiärer och startat en ny fond. Målet under första året är att investera 10–15 unga nordiska bolag.

”Vi ser en möjlighet att ge stöd till entreprenörerna i en riktigt tidig fas och komma in med smarta pengar som kan branschen”, säger Neil Murray, som är baserad i Köpenhamn.

Läs mer: Nordic Makers är Onlinepizza-grundarens nya ängelnätverk

Bland Nordic Web-fondens finansiärer finns Martin Mignot. Han är partner på London-baserade Index Ventures, där han till exempel investerat i det svenska vårdbolaget Kry.

Även aktiva nordiska entreprenörer som Johan Brand på norska spelbolaget Kahoot och Lina Liakus på finska Hello Ruby, vars produkter lär barn att koda, är med.

”De vill bidra med kunskap och pengar redan nu i stället för att vänta sju år på sin första exit”, säger Neil Murray.

Han vill inte säga exakt hur stor fonden är men det verkar röra sig om en handfull miljoner kronor.

De första 10–15 investeringarna kommer att uppgå till mellan 200.000 och 600.000 kronor, säger han. Efter ett år är planen att ta in pengar till en ny fond.

Läs mer: Hennes Beleco vill få svenskarna att ”streama” möbler

Nordic Web-fondens första portföljbolag är Kitex, ett danskt vindenergibolag som bland annat använder drönarteknik för att bygga ett billigare slags vindkraftverk.

Ambitionen är att komma in tidigt och konkurrera ut mindre kunniga investerare, säger Neil Murray.

Under sitt arbete med Nordic Web har Neil Murray lärt känna flera lovande bolag i ett tidigt skede. Ett exempel är karttjänsten Mapillary i Malmö, som i fjol tog in Skype-grundaren Niklas Zennströms Atomico som delägare. Neil Murrays förhoppning är att den typen av kontaktytor ska gynna arbetet som investerare.

Hur ser ni på mångfald?

”Omkring 20 procent av våra partners är kvinnor. Jag är gärna öppen med detta och skulle gärna se att siffran ökar när vi tar in nästa fond”, säger Neil Murray.

”Jag pratar med två bolag just nu, ett med ett kvinnligt grundarteam och ett med manliga grundare. Jag skulle gärna se så mycket mångfald som möjligt.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera