Hoppa till innehållet

Här är Onlinepizza-grundarens nya nordiska ängelnätverk

Lyckade exits i Onlinepizza, Momondo, Zendesk banar vägen för ett nytt ängelnätverk. Nordic Makers ska ta större ängelrundor och investera för upp till 30 Mkr per år. ”Vi är trovärdiga rådgivare till bolagsgrundare”, säger Erik Byrenius.

Erik Byrenius har investerat i techbolag sedan 2012. Nu bildar han tillsammans med nio andra nätverket Nordic Makers.
Erik Byrenius har investerat i techbolag sedan 2012. Nu bildar han tillsammans med nio andra nätverket Nordic Makers.Foto: Patrik Olsson

När Erik Byrenius, som en av tre grundare, sålde av matplattformen Onlinepizza till Delivery Hero för fyra år sedan blev han tech-investerare direkt.

En del av hans del av köpeskillingen på 250 miljoner kronor gick tillbaka till matleveranstjänsten, som i fjol värderades till 25 miljarder kronor.

Nu är Erik Byrenius med och bildar Nordic Makers (NTL), ett ängelnätverk bestående av tio framstående enterprenörer med näsa för ”digitalt skalbara bolag med global potential”.

”Idén uppstod när vi tillsammans insåg att man borde kunna göra ängelinvesteringar på ett bättre sätt”, säger Erik Byrenius, som på egen hand har gjort 14 investeringar i bolag som Castle, Greta och Loop 54.

Läs mer: Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till en man

Nordic Makers bildar han med tio andra nordiska investerare som själva har byggt framgångsrika digitala bolag från grunden.

Till deras tidigare succéer hör förutom Oninepizza den danska resesökmotorn Momondo, spelutvecklingsplattformen Unity och mjukvarujätten Zendesk, med ett börsvärde på cirka 24 miljarder kronor.

Den andra svensken i Nordic Makers-gruppen är Hampus Jakobsson, techentreprenören vars TAT såldes till kanadensiska RIM för omkring 800 Mkr 2010.

”Vi tänker att vi är trovärdiga rådgivare till grundare snarare än till bolag”, säger Erik Byrenius.

Läs mer: Affärsängel i Malmö bygger nätverk för kvinnliga investerare

”Om man kommer in när bolaget har funnits i fem år handlar det om att skala, växa internationellt, få in seniora personer och bygga organisationsstrukturer. De första åren är det mycket viktigare att få in personer som har rätt attityd och driv och hitta en produkt som passar marknaden.”

Investerarna står själva för varje investering och alla medlemmar av Nordic Makers behöver inte stå bakom varje affär. Men alla bolag får tillgång till entreprenörsstjärnornas nätverk och expertis, är tanken.

Vi skulle tjäna på att vara mer diversifierade, inte bara vad det gäller kön.

Varje investering ska landa på mellan 1 och 2 Mkr, vilket Erik Byrenius beskriver som något större ängelrundor.

”Vi kanske kan ta hela den första rundan och lösa bolagets finansiering i 18 månader”, säger han.

Varje år räknar gruppen med att investera mellan 10 och 30 Mkr. Viktiga teman är att bolagen ska besitta stor potential och en företagskultur de anställda trivs med, något Erik Byrenius menar utpräglar den nordiska techscenen.

”Man ska inte komma till jobbet för sin lön eller för sin titel. Vi har inte sett det lika mycket i andra länder.”

Läs mer: Här är Sveriges 27 tech-miljardärer

Med sig i Nordic Makers har han nio startupmän som dagligen kommunicerar om befintliga och kommande investeringar.

”Jag önskar att det hade varit lättare att hitta en heterogen grupp. Våra kontakter bygger helt och hållet på vilka som investerar i denna typ av bolag. Tyvärr ser det ut såhär. Vi skulle tjäna på att vara mer diversifierade, inte bara vad det gäller kön. Vi har en ganska snarlik bakgrund allihopa.”

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera