Hoppa till innehållet

Hans Urb-it får intern kritik: Börsen inte rätt plats för bolaget

Urb-it sjösatte ett sparprogram efter en månad på börsen. Budbolaget har bytt vd två gånger på tre månader, tyngs av förluster och ifrågasätts på bred front – även i den egna ägarkretsen, kan Di Digital avslöja.

Urb-its huvudägare och tillförordnade vd Lage Jonason försvarar noteringen. Foto: Amanda Lindgren:
Urb-its huvudägare och tillförordnade vd Lage Jonason försvarar noteringen. Foto: Amanda Lindgren:Foto: Amanda Lindgren

Börsklimatet är välkomnande för techbolag just nu. Fram till augusti hade 18 svenska techbolag gått till börsen.

En av de mest omskrivna noteringarna skedde i början av juli när shoppingtjänsten Urb-it (NTL) noterades på First North med ett marknadsvärde på 188 miljoner kronor.

Urb-it erbjuder personlig leverans av e-handelsvaror i en Uber-liknande app med syftet att korta ned frakttiden avsevärt. En privatperson kan till exempel hämta upp en tårta på ett kafé och överlämna till en köpare i en annan del av stan.

Näringslivsprofiler som Erik Mitteregger (NTL), Tommy Jacobson (NTL) och Gerald Engström (NTL) finns med i ägarlistan. Det gör även Swedbank Roburs framgångsrika fond Ny Teknik.

”Urb-it kan bli för detaljhandeln vad Spotify är för musikindustrin”, sade ordföranden Lage Jonason inför noteringen.

Vid en första anblick ser Urb-it alltså ut som ett hett tillväxtcase.

Men både strax innan och strax efter noteringen bytte Urb-it vd. Och finansiellt har det sett dystert ut. Under andra kvartalet i fjol omsatte Urb-it 100 000 kronor medan förlusten skrevs till 25 Mkr. Efter en månad på börsen presenterade bolaget ett sparprogram på 30 miljoner kronor på årsbasis.

Urb-its aktie har hittills fallit med 27 procent sedan noteringen i juli.

En rad källor inom techsektorn riktar nu kritik mot Urb-its beslut att gå till börsen. Detta eftersom bolaget inte anses ha fått fart på sin affär.

Det är rätt meningslöst att ta mellantider i ett ultramaratonlopp

Kritiken kommer även inifrån. En av Urb-its största ägare, som vill vara anonym, säger att börsen inte är rätt plats för ett bolag som inte har hittat sin affärsmodell. Swedbank Roburs beslut att investera 25 Mkr i Urb-it beskrivs av flera källor som antingen mycket oväntat eller till och med obegripligt.

Läs mer: Swedbanks succéfond krattade för Urb-its skakiga börsresa: ”Ett svårbedömt bolag”

Men Lage Jonason, som är huvudägare och sedan augusti tillförordnad vd, försvarar börsnoteringen.

“Frågar du mig om aktiekursens utveckling kan jag inte kommentera den på annat sätt än att det är rätt meningslöst att ta mellantider i ett ultramaratonlopp”, säger han till Di Digital.

Det var olyckligt att man var tvungen att byta vd både inför och efter börsnoteringen

Lage Jonason menar att det inte finns någon optimal tidpunkt för notering av ett bolag.

“Ibland är det för sent så hela uppsidan är diskonterad, ibland i ett tidigare skede för den som kan leva med en viss osäkerhet och få chansen att redan från början vara med i något som har möjligheter att bli väldigt bra. Jag tycker att Urb-it valde rätt väg, och vi är på god väg att bevisa det”, säger Lage Jonason.

Läs mer: Börsbolag rusade på finsk ”expansion” – värd 1000 kr i månaden 

Sedan start har Urb-it tagit in drygt 230 Mkr i riskkapital. Bolaget har redovisat mindre än 1 Mkr i intäkter. Det råder även viss förvirring kring Urb-its framtida affärsmodell, enligt uppgift till Di Digital.

Diskussionen handlar kring om Urb-it ska vara en budtjänst för personliga leveranser eller en egen destination för e-handel vars kunder söker sig dit i stället för till olika nätbutiker.

Vi är i ett läge där man måste bevisa att affärsmodellen lyfter

Lage Jonason menar att affärsmodellen och den tekniska plattformen stöder båda lösningarna.

“Visionen har aldrig enbart handlar om en app, utan i stället om att hjälpa den urbana konsumenten och retailern att hantera de utmaningar som följer utvecklingen framför allt i den urbana miljön.”

Kinnevik-profilen Erik Mitteregger äger 6,5 procent av Urb-it och ser stor potential i Urb-its affärsmodell. Men han är inte odelat positiv till utvecklingen.

Läs mer: Kommentar: ”Vi kan ha hittat Sveriges minst seriösa teknikbolag”

“Det var olyckligt att man var tvungen att byta vd både inför och efter börsnoteringen. Det ger upphov till negativa rubriker. Men jag känner Lage Jonason väl och vet att han kan hantera såna här situationer. Men han har en del saker att ta itu med. Framförallt kostnadsbiten”‚ säger Erik Mitteregger.

Tommy Jacobson, vars Zenith Venture Capital äger drygt 5 procent av aktierna i Urb-it, säger att det närmsta halvåret blir avgörande för Urb-it.

”Vi är i ett läge där man måste bevisa att affärsmodellen lyfter. Det tror jag vi kommer se om den gör inom det närmaste halvåret. Jag tycker annars att Lage Jonasons ägaransvar är föredömligt”, säger Tommy Jacobson.

Är det märkligt att befinna sig på börsen i det här läget?

”Det är lite ovanligt i alla fall. Det finns många förhoppningsbolag på börsen, förstås. Om det är rätt eller inte har jag ingen åsikt om. För mig är det viktigaste att bolaget utvecklas”, säger Tommy Jacobson.


Fakta: Urb-it

  • Urb-it grundades 2014 av Citymails grundare respektive förre vd Bror-Anders Månsson och Mats Forsberg.
  • Totalt har bolaget tagit in drygt 230 miljoner kronor från bland annat Swedbank Robur Ny Teknik, Gerald Engström, Erik Mitteregger, Carl Palmstierna och Lage Jonasson.
  • Huvudverksamheten finns i Stockholm där man erbjuder leveranser från butiker som Media Markt och J Lindeberg men tjänsten är även aktiv i London och Paris.

Känner du till något som Di Digital borde granska? Mejla bjorn.wallenberg@di.se eller sven.carlsson@di.se. Du omfattas av källskydd. 


Mer om Urb-it i veckans Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/kannagontankaskopaspotify-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera