Hoppa till innehållet

Här är Alibabas flirt med norra Sverige

Alibaba vädjar till svenska företag att uppvakta deras 450 miljoner kunder i Kina. Samtidigt kan man bli nästa internetjätte att öppna datacenter i norr. ”Sverige är en mycket attraktiv marknad”, säger Europachefen.

Terry von Bibra är Europachef för Alibaba med ett förflutet inom både Amazon och Yahoo.
Terry von Bibra är Europachef för Alibaba med ett förflutet inom både Amazon och Yahoo.Foto: Sven Carlsson

I svenska termer är Alibaba ett Tradera (NTL), Klarna (NTL), Izettle (NTL), Fyndiq (NTL), Packbud (NTL) och Shipwallet (NTL) förpackat under en och samma koncern. En koncern som dessutom producerar filmer, köper biosalonger och är i full gång med att bygga sitt eget Spotify (NTL).

Den näst intill ofattbara dominansen i Kina ger bolaget ett börsvärde i New York på totalt 2 429 miljarder kronor. Grundaren och ordföranden Jack Ma är näst rikast i Kina, enligt Forbes.

Läs mer: Alibaba sålde för 10 miljarder kronor – på fem minuter

I Sverige vill Alibaba främst få svenska varumärken att sälja till kinesiska kunder via sin plattform. Men man ser också Sverige som en möjlig marknad för sin nästa serverhall, säger Alibabas Europachef.

Sverige har rätt infrastruktur och rätt klimat

”Sverige är en mycket attraktiv marknad för datacenter”‚ säger Terry von Bibra i samband med ett besök i Stockholm.

”Någong gång kommer vi att öppna ett andra datacenter, och då blir Sverige ett av länderna vi tittar på. Sverige har rätt infrastruktur och rätt klimat i norra delen av landet för att kyla servrarna.” 

Alibabas datacenter har tidigare legat i länder som Kina och Dubai. Men i november öppnade företaget ett i Frankfurt. Fördelen med Europa är bland annat att datan lagras säkert tack vare europeisk lagstiftning på området, enligt Terry von Bibra.

Specialpodd om Alibaba: ”Lär av Jack Ma innan det är för sent”

”Vi öppnade datacentret i Frankfurt för att göra något åt datafrågan men också för att öka snabbheten. Att öppna i Europa var ett viktigt steg”, säger Terry von Bibra om Alibabas molntjänst – något företaget också sysslar med.

Hans främsta ärende i Sverige var dock att locka svenska varumärken att sälja sina produkter via Alibaba. Dock måste den som ger sig på det förstå att den kinesiska marknaden är speciell, menar han.

Till exempel är den som säljer på Alibabas plattformar mer eller mindre tvungen att ha en bild på fabriken där varorna tillverkas och på varumärkets grundare. Detta för att konsumenterna ska känna tillit.

”Grundarens barndomsbilder kan också behövas. Saker man aldrig skulle ha på andra marknader”, säger Terry von Bibra, som råder alla försäljare att ta hjälp av en kinesisk partner som sköter försäljning och kundkontakt.

Alibabas mål är nå 2 miljarder konsumenter världen över till 2020. För att nå dit har man skissat en världskarta som illustrerar hur många konsumenter, och vilket slags konsumenter, som finns på varje marknad. Europa finns givetvis med på kartan, säger Terry von Bibra.

”Vi tittar på var vi hittar kunder som vi tror att vi kan erbjuda samma mervärde som i Kina. Europa kommer att spela en roll, men då som en marknad med sofistikerade konsumenter som redan är vana vid att ha alla världens varumärken runt hörnet.”

I april i fjol köpte Alibaba aktier i den asiatiska e-handelsplattformen Lazada för närmare en halv miljard kronor. Säljare var svenska Kinnevik, vars portföljbolag Rocket Internet spelade en stor roll i Lazadas utveckling.

Läs mer: Så avgörs Kinneviks digitala framtid

Alibabas Europachef ser vissa likheter mellan Rocket Internet och sin egen koncern.

”Både Alibaba och Rocket förstår vikten av att skala ett företag. Om man inte går från ett land till 30 länder relativt fort tappar man fart”, säger Terry von Bibra.

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.

Foto:

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera