Hoppa till innehållet

Här är världens första hyperloop-kapsel för passagerare

Kampen om vem som ska bli först med en kommersiell hyperloop fortsätter. Den här gången är det Hyperloop Transportation Technologies som presenterar en fullskalig passagerarfarkost.

Passagerarkapseln – som går under namnet ”Quintero One” – är 32 meter lång, väger fem ton och rymmer mellan 30 och 40 passagerare.
Passagerarkapseln – som går under namnet ”Quintero One” – är 32 meter lång, väger fem ton och rymmer mellan 30 och 40 passagerare.Foto: HyperloopTT

Det var i Spanien på tisdagen som Los Angeles-bolaget Hyperloop Transportation Technologies, HyperloopTT, visade upp världens första passagerarkapsel för det supersnabba transportsättet som än så länge inte är verklighet. Det i samarbete med sin spanska partner Airtificial.

Kapseln ska kunna förflytta sig i över 1 100 kilometer i timmen och rymmer mellan 30 och 40 passagerare. Den väger fem ton och utsidan är gjord av materialet karbonfiberkomposit. Det ska, enligt HyperloopTT, ge ett säkert skydd för passagerarna om något händer.

Läs även: Två amerikanska bolag i kampen om hyperloop 

Passagerarfarkosten ska nu transporteras till Toulouse i Frankrike där HyperloopTT har sitt forskningscenter. Enligt vad bolaget hävdar ska den vara helt klar under nästa år.

Konkurrenten Virgin Hyperloop One, också det ett Los Angeles-bolag, har testkört en släde i ett fullskaligt hyperloop-rör i maj förra året. Man har även visat upp en mindre prototyp av en passagerarkapsel i samband med testet, men ännu ingen skarp modell.

Läs mer: Så gick Hyperloop Ones första testkörning

Idén om hyperloop kommer från Tesla- och SpaceX-grundaren Elon Musk som själv har startat ”The boring company” där han vill bygga tunnlar och infrastruktur för det snabba transportmedlet.

Läs också: Elon Musk vill bygga världens längsta tunnel

Innehåll från TelinkAnnons

Svenskt molnväxel bolag i framkant med AI teknik på vanliga mobilsamtal

I en tid då snabbhet och effektivitet är viktigt för företag introducerar Telink AI-lösningar som syftar till att förbättra affärsprocesser. Med artificiell intelligens i sitt arbetsflöde kan företag snabbare få insikter och minska tidskrävande administration.

Telinks AI-teknologi hjälper till med transkribering och sammanfattning av helt vanliga samtal, vilket ger en snabb översikt över huvudpunkterna i varje diskussion. Detta bidrar till att viktiga detaljer och insikter inte riskerar att missas, och underlättar snabb uppföljning och beslutsfattande.

– Artificiell intelligens optimerar arbetsprocesserna genom att automatisera vanliga uppgifter och behandla omfattande datamängder snabbare än tidigare. Detta gör att vi kan ägna mer tid och uppmärksamhet åt kreativa och strategiska initiativ, vilket leder till förbättrad effektivitet och innovation i alla typer av organisationer, säger Aziz Jdidi - vd, Telink.

Telink är kompatibelt med alla stora svenska teleoperatörer. Detta gör det lätt för företag att använda Telink oberoende av vilken teleoperatör de använder. Systemet är designat för att vara enkelt att installera och använda, vilket gör det möjligt för företag att snabbt integrera det i sin verksamhet.

Effektivisera CRM-system genom att automatiskt transkribera och lagra samtal

Telink inkluderar också verktyg för att effektivisera användningen av CRM-system. Genom att automatiskt transkribera och lagra samtal i relevanta kundprofiler, minskas behovet av manuellt arbete och företag kan hålla sin kundinformation aktuell och tillgänglig.

En annan funktion hos Telink är dess AI-assistent, som automatiserar skapandet av att-göra-listor och kalenderinbjudningar baserade på information från samtal och samtidigt uppdaterar CRM-systemet. Detta frigör tid för företagsledare att fokusera på strategiska mål istället för administrativa uppgifter.

Efter att ha upplevt brist av denna sorts verksamhetskritisk information tog vi initiativ till att samarbeta med Meetric, väletablerade inom transkriberingsteknologi i Skandinavien. Detta partnerskap ledde till utvecklingen och slutprodukten av Telink AI.

Med Telink kan företag förbättra sin produktivitet, beslutsprocesser och kundservice. Företag som vill effektivisera sin verksamhet kan dra nytta av Telink AIs funktioner för att uppnå bättre resultat och ökad lönsamhet.

Mer information finns på Telinks hemsida. 

 

Mer från Telink

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telink och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera