Hoppa till innehållet

Haussade teknikbolaget expanderar i Sverige – AMF satsar 300 miljoner

Teknikprofilen Stina Ehrensvärds livsverk Yubico ökar produktionen i Sverige och börjar hyra ut sin säkerhetsnyckel. Pensionsjätten AMF förstärker it-säkerhetsföretagets kassa med en investering på 300 miljoner.

Stina Ehrensvärd är medgrundare och vd för Yubico, som utvecklar en it-säkerhetslösning med hårdvarunycklar. Foto: Yubico
Stina Ehrensvärd är medgrundare och vd för Yubico, som utvecklar en it-säkerhetslösning med hårdvarunycklar. Foto: Yubico

AMF satsar 300 miljoner i Yubico YUBICO +2,61%Dagens utveckling och går in som femte största ägare i it-säkerhetsföretaget. Yubico har nio av tio techjättar på sin kundlista och har varit med och utvecklat en säkerhetsstandard tillsammans med Google.

Investeringen motsvarar en värdering på 6 miljarder kronor.

Som Di Digital tidigare har rapporterat tidigare ställde Yubico om snabbt under coronutbrottet och efterfrågan på bolagets säkerhetsnyckel har fortsatt under krisen.

”Det ser faktiskt ganska lovande ut”, sa Stina Ehrensvärd om vårens intäktsutveckling i en intervju i maj.

Yubico har varit lönsamt i sex år i rad, och i flera år har Stina Ehrensvärd fått uppmaningen av bolagets investerare att satsa på tillväxt och inte lönsamhet. Men under coronakrisen har ägarna ändrat uppfattning och i år är det återigen lönsamhet, men även tillväxt som gäller.

Läs också: Hon driver techjättarnas svenska favoritbolag: ”Vi räknar med fortsatt tillväxt”

”Det fanns några saker som hindrade oss i vår tillväxt tidigare. Den ena var att det inte fanns något bra stöd för oss i iOS, det andra var att vi behövde någon form av leveranstjänst för nycklarna och den tredje var att företag vill hyra istället för att äga nycklarna”, säger Stina Ehrensvärd i en artikel på Breakit om AMF:s investering.

De tre sakerna har nu bolaget på plats och har även, sedan i början av året, utökat sin produktion av säkerhetsnyckeln i Sverige.

”Våra produktionspartners i Sverige har visat sig hålla högre kvalitet till en lägre kostnad och därför har vi utökat vår produktion i Sverige till förmån för USA”, sa Stina Ehrensvärd till Di Digital i maj.

Yubico har sitt huvudkontor i Stockholm, men även ett kontor i Silicon Valley och totalt runt 260 anställda utspridda i sju länder.

Bokslutet för 2019 är ännu in inrapporterat, men till Breakit säger Stina Ehrensvärd att omsättningen landar strax under målet på mellan 700 miljoner kronor och 1 miljard kronor. Under 2018 uppgick omsättningen till 379 Mkr, en ökning med drygt 63 procent jämfört med året före.  

Den förra kapitalrundan var i augusti förra året, då Yubico fick in en investering på 25 miljoner dollar – motsvarande runt 230 Mkr i dagens penningvärde. Rundan leddes av det Kalifornien-baserade riskkapitalbolaget Meritech Capital Partners. Med i den var också det svenska investmentbolaget Bure. 

Bland övriga investerare finns även det ansedda riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz och mjukvarujätten Salesforces grundare Marc Benioff.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera