Hoppa till innehållet

Johannes Karlsson: Hipp reklam ingen räddning – kundernas dom blir stenhård

Fintechbolagen kan inte skydda sig bakom hippa reklamfilmer i all evighet. Med tillväxt följer ett ansvar att inte locka in unga människor i livslånga skuldfällor genom haussade krediter, skriver Di Digitals reporter Johannes Karlsson.

Kalle Moraeus har gjort reklam för Bynk, rapparen Snoop Dogg har varit Klarnas ansikte utåt. Till höger: Di Digitals reporter Johannes Karlsson.
Kalle Moraeus har gjort reklam för Bynk, rapparen Snoop Dogg har varit Klarnas ansikte utåt. Till höger: Di Digitals reporter Johannes Karlsson.Foto: Press och Di.

De svenska storbankerna hör till de minst omtyckta företagen i Sverige. Olika mätningar uppskattar att så få som en fjärdedel av de svenska konsumenterna har förtroende för bankerna.

Som ett alternativ till de traditionella bankerna har en myriad av fintechbolag växt fram. Både entreprenörer och riskkapitalbolag ser sin chans att locka till sig besvikna kunder med smidiga bank- och finanstjänster. 

Det är förstås positivt. På en fungerande marknad leder hårdare konkurrens i regel till ökad kundnytta och billigare tjänster.

De nya aktörerna har lagt sig av bankirernas kritstreckskostymer och istället iklätt sig en digital skrud. Med ett modernt tilltal i påkostade tv-kampanjer och affischering i kollektivtrafiken riktar merparten av bolagen in sig på en yngre målgrupp. 

Läs mer: Ilskan växer mot låneappens enorma reklamkampanj – anmälningarna haglar 

Men nu riskerar fintechbolagen att gå samma väg till mötes som bankerna. Förtroende är en färskvara och det krävs inte mycket för att fläcka ned bilden av ”innovativa teknikbolag som står på kundernas sida”.

Nyligen kunde Di Digital rapportera om oheliga allianser mellan betalbolag som Klarna och svenska e-handelsföretag, där båda parter tjänat pengar på att fakturor inte betalas i tid. 

Många av bolagen har fortfarande svårt att ge förtroendeingivande svar om sina affärsmodeller

Och i dag berättar vi om kreditbolaget Bynks mycket aggressiva och i vissa fall vilseledande reklamkampanjer, som fått både kunder och Konsumentverket att sätta ned foten. 

Unga människor har ofta sämst kunskaper om privatekonomi och är mest lättpåverkade av samhällets konsumtionshets. På tvivelaktiga grunder uppmuntrar bolagen till en överkonsumtion av krediter, som i värsta fall kan sätta människor i en livslång skuldfälla.

Framväxten av bolag som vill kapitalisera på snabba krediter har dock inte skett över en natt. Redan 2017 gick Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen ut och kallade blancoutlåningen för ”motbjudande”. 

Två år senare har många av bolagen fortfarande svårt att ge förtroendeingivande svar om sina affärsmodeller. För en utomstående betraktare är det svårt att dra några andra slutsatser än att vinsten på sista raden går före konsumenternas bästa.

Mediekoncernen Schibsted är storägare i både Bynk och lånesajten Lendo. När Di Digital tidigare i år ställde frågor om deras ansvar för den ökande skuldsättningen i samhället blev svaret svävande. De hävdade då att Lendo i regel hjälper konsumenter att få ned räntan på dyrare krediter och att det finns ”betydligt mer bekymmersamma” aktörer än Bynk på marknaden.

Den inställningen måste förändras om branschen ska överleva. Det går inte längre att skydda sig med att räntan trots allt är några procent bättre än hos konkurrenten, om man i sin reklam gör allt för att framställa produkten som en bekymmersfri lösning på allsköns problem.

De så kallade sms-lånen blev till slut kraftigt reglerade och nästintill förbjudna i Sverige. Nu måste de moderna kreditbolagen ställa sig frågan om de vill gå samma väg till mötes, eller bygga en verksamhet som kan vara livskraftig på längre sikt. För när konsumenterna och politikerna avgett sin slutgiltiga dom krävs det mer än en maxad reklambudget.

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.
Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera