Hoppa till innehållet

H&M-chefens digitala brevlåda tar in 50 miljoner

Den digitala brevlådan Kivra stänger den finansieringsrunda på 50 miljoner kronor som Di Digital tidigare rapporterat om. H&M:s vd Karl-Johan Perssons bolag står för knappt hälften av pengarna.

H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.
H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.Foto: Filip Erlind

Den digitala brevlådan Kivra erbjuder sina kunder möjligheten att ta emot officiell post som kreditupplysningsbrev eller skattehandlingar via mobilen. Sedan förra året har bolaget fått flera stora myndighets- och företagskunder på kroken. Nyligen anslöt sig till exempel energijätten Eon till tjänsten.

Di Digital har tidigare rapporterat att bolaget siktar på en nyemission om 50 miljoner kronor. Nu har den finansieringsrundan stängts, meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

Affären värderar Kivra till 400 Mkr, eller 450 Mkr med tillskottet inräknat, uppger bolagets vd Stefan Krook.

Läs mer: H&M:s vd backar budtjänsten Budbee

”Det var en emission riktad endast till befintliga ägare. Värderingen är ganska underordnad eftersom vi inte riktar oss till någon ny ägare”, säger Stefan Krook.

Storägaren 41:an invest, som ägs av Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson, står för 22,6 Mkr av tillskottet. Wallenbergstiftelsernas ägarbolag FAM, som också är tidigare ägare i Kivra, går in med en lika stor summa. Resten av pengarna skjuts till av styrelsen och anställda.

”Nu kommer alla stora kunderna med miljoner kunder. Den stora effekten är när de i sin tur informerar sina kunder om att de skickar post via Kivra”, säger Stefan Krook.

Kivra uppgav nyligen att tjänsten hade drygt 600 000 användare, vilket man beskriver som 10 procent av Sveriges vuxna befolkning.

Kivras intäkter nådda 4,7 Mkr under 2014. Förlusterna uppgick till 16 Mkr. Stefan Krook uppger att tjänsten räknar med att nå lönsamhet först åtta år efter sin etablering, vilket i så fall skulle innebära svarta siffror först 2019. 

Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Kommentar: Karl-Johan Persson vill göra en Stenbeck


Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera