Hoppa till innehållet

<<>> Hon vill utmana livsmedelsjättar med lokal butikslösning

Hyperlokal, obemannad och oberoende av ström. Hannah Mazettis nya butikslösning kan drivas med solpaneler.

Hannah Mazetti är medgrundare av Moby Mart, en obemannad butik på hjul.
Hannah Mazetti är medgrundare av Moby Mart, en obemannad butik på hjul.

Hannah Mazetti är uppvuxen på landet, i byn Ubbhult som ligger i Marks kommun i Västra Götaland. Den sista lokala butiken där stängde någon gång på 80-talet.

“I grund och botten är det vår vision att öppna butiker där det inte finns några i dag som ligger bakom idén till Moby Mart. Den handlar om att vi vill ge liv åt landsbygden, för en butik är mer än att ställe att handla på. Det är en mötesplats”, säger Hannah Mazetti, medgrundare av Moby Mart.

Hon var en av de första anställda på Wheelys, kafékedjan på cykel, och jobbade med försäljning och marknadsföring. Wheelys fick stor uppmärksamhet under 2016, då bolaget var med i den prestigefyllda acceleratorn Y Combinators program i Silicon Valley. Verksamheten rullar på och man har sålt 800 cykelkaféer som finns i 80 länder.

Läs också: Studio Total-grundarna antagna till Y Combinator

“Vi växte snabbare än någon annan kafékedja har gjort procentuellt och insåg att det fanns många unga entreprenörer som ville driva eget, men inte ville jobba för någon stor kedja och inte hade möjlighet att öppna något eget på grund av fastighetspriser”, säger Hannah Mazetti. 

Det var ur den insikten som Moby Mart – en obemannad butik på hjul – föddes, ett koncept som nu drivs som ett eget bolag. Det handlar om att kunna massproducera personallösa butikslösningar, där en person kan ha många butiker. 

Bolaget driver Hannah Mazetti tillsammans med Wheelys-medgrundarna Per Cromwell och Tomas Mazetti, som också är kända från den omsusade byrån Studio Total, samt vd:n Bo Wu som bor i Shanghai.

Bland investerarna i Moby Mart finns Martin Hauges familjefond Haflo och affärsänglar från Silicon Valley som har hängt med från Wheelys. Även Wheelys har investerat pengar och totalt handlar det om en halv miljon dollar som har lagts in i bolaget.

Läs också: Hennes Wheelys lanserar obemannad butik på hjul

Hittills har Moby tagit fram tre olika prototyper. Den första, Moby Alpha, har testats i Shanghai i ett och halvt år för att samla in data. Den drivs av ett universitet och har 6 000 medlemmar, varav 5 procent använder butiken varje dag. Två exemplar av de nya modellerna, den mindre XI och den mer anpassningsbara PSI, har varit utplacerade i Shanghai under de senaste månaderna.

En Moby Alpha-butik har stått på ett universitet i Shangahi i ett och ett halvt år.
En Moby Alpha-butik har stått på ett universitet i Shangahi i ett och ett halvt år.

“Vi är i ett tidigt skede, men i det här läget är vi säkra på att systemet fungerar. När vi säkrar investeringar, vilket planen är att göra i år, har vi möjlighet att skala upp produktionen till mellan 50 och 100 butiker inom ett år”, säger Hannah Mazetti.

Försäljningspriset för modellen PSI börjar på 25 000 dollar, motsvarande drygt 230 000 kronor. Det finns redan ett intresse kring att köpa butiker, menar Hannah Mazetti, och bland annat är Moby Mart i diskussioner med större affärskedjor och företag som vill sälja dem i USA, Portugal och Ghana. Det finns även personer i Shanghai som vill köpa butiker privat och Moby Mart har inte landat i hur återförsäljningsleden ska se ut än.

Vi tror att Moby kan utmana de stora kedjorna.

Rent tekniskt kräver butikerna ingen ström, utan batterierna kan laddas upp med solceller för att driva de sensorer och videolösningar som följer kunderna när de handlar. När en kund blir medlem kan hen öppna Moby-appen på sin mobiltelefon för att öppna dörrarna till butiken. Appen fungerar som en kassa där man registrerar sina varor, och butikens system signalerar misstänkta beteenden hos kunderna med hjälp av sensorer och kameror. 

Hannah Mazetti berättar att Moby får många frågor kring säkerhet och menar att det är intressant sociologiskt, då vem som helst oidentifierad kan gå in i en vanlig butik och ta något.

“I en Moby Mart är varje person som kommer in medlem och har registrerat ett kreditkort i appen. Vi har i princip inga stölder”, säger hon.

Butikerna ska också kunna fungera som upphämtningsplatser för varor som annars måste levereras till kunder som bor i ensliga områden. Det skulle kunna lösa leveransproblem för det man brukar kalla “last mile”, den sista milen, vilket innebär ett effektivitetsproblem för transporter.

“Vi tror att Moby kan utmana de stora kedjorna, för nästan alla har varit sena på internettåget. Nu har det blivit lite bättre, men det är fortfarande så att de kan bli omsprungna. Om tjugo år tror jag att bara en av Sveriges butikskedjor kommer finnas kvar”, säger Hannah Mazetti.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera