Hoppa till innehållet

”Hoppa inte på hypetåg”

Blockkedjan är en av den senaste tidens hetaste tekniker och spås kunna revolutionera en rad olika branscher. ”Blockkedjan gör det möjligt att skapa affärsmöjligheter som till sin natur är mer decentraliserade”, säger Darja Isaksson, digitaliseringsexpert, under en paneldiskussion på tisdagen. 

Från vänster: Di Digitals reporter Mimi Billing, Claire Ingram Boguz, Daniel Zakrisson och Darja Isaksson.
Från vänster: Di Digitals reporter Mimi Billing, Claire Ingram Boguz, Daniel Zakrisson och Darja Isaksson.Foto: Emma-Sofia Olsson.

Blockkedjan är glödhet och det går knappt en dag utan att man läser om ett nytt bolag som omfamnat tekniken. Under en paneldiskussion på Di:s blockchainkonferens, som hölls på tisdagen, diskuterades en rad aspekter av den nya tekniken och vad den kan få för konsekvenser. 

”En intressant aspekt med blockkejdan är att man skapar en annan logik för hur värdefördelning sker. Blockkedjan gör det möjligt att skapa affärsmöjligheter som till sin natur är mer decentraliserade och som sysslar med värdefördelning på ett annat sätt”, säger digitaliseringsexperten Darja Isaksson. 

”Jag tycker det är jätteintressant eftersom vi också ser konsekvenserna av de mer centraliserade, men digitala, affärsmodellerna och hur hårt de driver mot stora plattformsaktörer som tar väldigt stor del av värdet”, fortsätter hon. 

En av de mer kontroversiella trenderna kring kryptovalutor och blockkedjetekniken är så kallade initial coin offerings, ICO, där man genom att betala med en kryptovaluta, som till exempel bitcoin, eller vanliga valutor får en del av ett kommande projekt. 

På så vis kan företag få in finansiering utan att omfattas av de regelverk och översyn som gäller för vanliga riskkapitalinvesteringar. Under 2017 har många miljarder pumpats in i olika ICO:s, men flera myndigheter inklusive svenska Finansinspektionen har samtidigt varnat för riskerna med den nya trenden, vilket Di Digital tidigare rapporterat om. 

”ICO:er fungerar väldigt bra för vissa typer av projekt och affärsmodeller”, säger Daniel Zakrisson, grundare av Cofound.it, men poängterar att det är viktigt att veta vilka personerna som står bakom projektet är och att de till exempel kan visa upp egen kod. 

Hur kan man skilja agnarna från vetet?

”För gemene man handlar det mycket om att lära sig att inte hoppa på hypetåg och göra något för att någon annan säger det, utan försöka lära sig så mycket som möjligt själv”, säger Daniel Zakrisson. 

Läs mer: Bolund om blockkedjan: "Låt många blommor blomma"

Enligt Claire Ingram Bogusz, som forskar kring kryptovalutor och blockkedjor vid Handelshögskolan i Stockholm, har det faktum att man fortfarande inte vet vem som ligger bakom tekniken legat den i fatet. 

”Jag tror det är en av anledningarna att bitcoin och blockkedjan har mötts av sådan misstänksamhet. Skaparen släppte ett white paper som ger viss transparens kring vilka intentioner den person eller personerna som skapad tekniken hade, men vi kan inte gå tillbaka till dem nu och fråga: hade du verkligen tänkt att detta skulle hända?”, säger Claire Ingram Bogusz.  

”Något som lindrat en del av den problematiken är att tekniken har anammats och utvecklats av en grupp individer. Detta innebär att de har ett delat ansvar över vad som hänt sedan skapandet och dessa kan vi prata med”, fortsätter hon. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera